INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„I TY MOŻESZ CZYTAĆ RAZEM Z NAMI”
Autorki: mgr Bożena Kała, Małgorzata Słomian
nauczycielki Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Krzepicach
„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,
który puste życie napełnia światłem,
a puste serca wzruszeniem”
- Kornel Makuszyński
Wiek przedszkolny to niepowtarzalny okres w rozwoju człowieka. Jest to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym czytelnicze. Dziecko nie rodzi się czytelnikiem, trzeba w nim obudzić zapał do książek, a skutecznym na to sposobem jest obcowanie dziecka z książką. Kontakt z książką, jeśli jest dostatecznie żywy głęboko rozwija osobowość dziecka, pełni niezwykle ważną rolę w procesie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego każdego dziecka, pozwala mu rozwijać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa i sferę przeżyć emocjonalnych. Uczy cierpliwości i wrażliwości, rozwija postawę twórczą, poczucie humoru, uczy myślenia i kształtuje mowę. Książka umożliwia zadawanie pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi. Dzięki odpowiedniej literaturze kształtuje się przyszłego czytelnika.
Cele innowacji
Cele ogólne:
- Zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury.
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
- Poznawanie utworów literatury dziecięcej.
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez różnorodne formy aktywności.
- Umożliwienie dzieciom udziału w zabawach z tekstem, częstego kontaktu z książką.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez doskonalenie mowy.
- Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych.
- Uświadomienie rodzicom wartości głośnego czytania
- Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych, aktorskich.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie pozytywnego stosunku do książki.
- Rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności koncentracji.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Uwrażliwienie na krzywdę ludzką.
- Uczenie sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Pokazanie różnych postaw bohaterów, próby ich oceny, odróżnianie dobra od zła.
- Doskonalenie pamięci potrzebnej do opanowania tekstów ról do inscenizacji.
- Rozbudzanie zainteresowania literaturą.
- Wrażanie do korzystania z biblioteki.
- Zachęcanie do właściwego spędzania wolnego czasu np. z książką.
- Budowanie więzi między rodzicem, dorosłymi i dzieckiem.
- Włączanie rodziców i innych dorosłych w życie przedszkola.
- Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom -uświadomienie roli czytania w życiu dziecka. Harmonogram działań
- Zorganizowanie Kącika Książki w sali w celu umożliwienia dzieciom codziennego kontaktu z książką.
- Uzupełnianie kącika czytelniczego pozycjami przyniesionymi przez dzieci.
- Wzbogacenie kącika w nowe pozycje – atlasy, encyklopedie.
- Wspólne oglądanie i omawianie ilustrowanych książek dla dzieci.
- Wykonanie zakładek do książek.
2. Współpraca z rodzicami.
- Zapoznanie rodziców dzieci z grupy „Malinki” i „Muchomorki” z planem innowacji, przestawienie celów.
- Pedagogizacja rodziców – referat nt. „Głośnego czytania dzieciom”.
- Zachęcanie rodziców do codziennego głośnego czytania dzieciom w domu.
3. Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami dziecięcymi.
- Spotkania z teatrem – oglądanie przestawień w wykonaniu aktorów.
- Przestawienie dla rodziców.
4. Współpraca z Publiczną biblioteką w Krzepicach.
- Wyjście do biblioteki publicznej.
- Zaproszenie pani bibliotekarki do przedszkola.
- Wypożyczanie książek.
5. Bohaterowie naszych bajek i baśni.
- Głośne czytanie wybranych utworów z literatury dziecięcej.
- Czytanie wierszy, opowiadań, bajek współczesnych autorów polskich.
- Poznanie legend polskich.
- Zapraszanie rodziców , dziadków, pracowników przedszkola i innych osób do głośnego czytania dzieciom.
- Zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody relaksacyjnej, odreagowanie napięcia, wyciszenie.
6. Książka źródłem informacji.
- Wykorzystanie różnych pozycji książkowych jako materiału poglądowego podczas zajęć.
- Eksponowanie wartości artystycznych i wychowawczych książek dla dzieci.
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi i wielkanocnymi w Polsce i krajach Unii Europejskiej.
- Umieszczenie w kąciku książki: atlasów, albumów, encyklopedii, książek o roślinach i zwierzętach.
- Wykorzystanie informatorów podczas zajęć związanych z miejscowością – Krzepicami.
7. Pięknie mówimy i poprawną mowę ćwiczymy.
- Prowadzenie ćwiczeń logopedycznych .
- Zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi.
8.Literatura dla dzieci źródłem pomysłów o zabawy w teatr, zabaw ramowych, inscenizacji.
- Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, muzycznej, ruchowej.
- Słuchanie bajek opowiadanych przez dzieci .
- Zabawy przy piosenkach o tematyce bajkowej.
- Wyrażanie gestem, ruchem treści literatury.
- Inscenizowanie utworów, wierszy, opowiadań.
- Wykonywanie prac plastycznych do wysłuchanych bajek, baśni, opowiadań.
- Udział w konkursach plastycznych i recytatorskich.
- Zabawa w teatr – małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek i rekwizytów.
- Wystawy prac plastycznych w przedszkolu.
- Wykonanie gazetki .