Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Informacje ogólne.

                      INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

           „I TY MOŻESZ CZYTAĆ RAZEM Z NAMI”

 



Autorki:  mgr Bożena Kała, Małgorzata Słomian                 

nauczycielki Przedszkola  Samorządowego Nr 1 w Krzepicach

                                                           

 

„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,
który puste życie napełnia światłem,
a puste serca wzruszeniem”

 - Kornel Makuszyński

   

          Wiek przedszkolny to niepowtarzalny okres w rozwoju człowieka. Jest to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym czytelnicze. Dziecko nie rodzi  się czytelnikiem, trzeba w nim obudzić zapał do książek, a skutecznym na to sposobem jest obcowanie dziecka z książką. Kontakt z książką, jeśli jest dostatecznie żywy głęboko rozwija osobowość dziecka, pełni niezwykle ważną rolę w procesie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego każdego dziecka, pozwala mu rozwijać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa i sferę  przeżyć emocjonalnych. Uczy cierpliwości i wrażliwości, rozwija postawę twórczą, poczucie humoru, uczy myślenia i kształtuje mowę. Książka umożliwia zadawanie pytań  i uzyskiwania na nie odpowiedzi. Dzięki odpowiedniej literaturze kształtuje się przyszłego czytelnika.     

  

Cele innowacji

Cele ogólne:

  • Zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. 
  • Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
  • Poznawanie utworów literatury dziecięcej.
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez różnorodne formy aktywności.
  • Umożliwienie dzieciom udziału w zabawach z tekstem, częstego kontaktu z książką.
  • Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez doskonalenie mowy.
  • Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych.
  • Uświadomienie rodzicom wartości głośnego czytania
  • Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych, aktorskich.

       Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie pozytywnego stosunku do książki.
  • Rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa.
  • Kształtowanie u dzieci umiejętności koncentracji.
  • Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
  • Uwrażliwienie na krzywdę ludzką.
  • Uczenie sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
  • Pokazanie różnych postaw bohaterów, próby ich oceny, odróżnianie dobra od zła.
  • Doskonalenie pamięci potrzebnej do opanowania tekstów ról do inscenizacji.
  • Rozbudzanie zainteresowania literaturą.
  • Wrażanie do korzystania z biblioteki.
  • Zachęcanie do właściwego spędzania wolnego czasu np. z książką.
  • Budowanie więzi między rodzicem, dorosłymi i dzieckiem.
  • Włączanie rodziców i innych dorosłych w życie przedszkola.
  • Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom -uświadomienie roli czytania w życiu dziecka.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Harmonogram działań
  1. Zorganizowanie Kącika Książki w sali w celu umożliwienia dzieciom codziennego kontaktu z książką.
  • Uzupełnianie kącika czytelniczego pozycjami przyniesionymi przez dzieci.
  • Wzbogacenie kącika w nowe pozycje – atlasy, encyklopedie.
  • Wspólne oglądanie i omawianie ilustrowanych książek dla dzieci.
  • Wykonanie zakładek do książek.

          2. Współpraca z rodzicami.

  • Zapoznanie rodziców dzieci z grupy „Malinki” i  „Muchomorki” z planem innowacji, przestawienie celów.
  • Pedagogizacja rodziców – referat nt. „Głośnego czytania dzieciom”.
  • Zachęcanie rodziców do codziennego głośnego czytania dzieciom w domu.

          3. Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami dziecięcymi.                                                                                                     

  • Spotkania z teatrem – oglądanie przestawień  w wykonaniu aktorów.
  • Przestawienie dla rodziców.

           4. Współpraca z Publiczną  biblioteką w Krzepicach.                          

  • Wyjście do biblioteki publicznej.
  • Zaproszenie pani bibliotekarki do przedszkola.
  • Wypożyczanie książek.

            5. Bohaterowie naszych bajek i baśni.

  • Głośne czytanie wybranych utworów z literatury dziecięcej.
  • Czytanie wierszy, opowiadań, bajek współczesnych autorów polskich.
  • Poznanie legend polskich.
  • Zapraszanie rodziców , dziadków, pracowników przedszkola i innych osób do głośnego czytania dzieciom.
  •  Zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody relaksacyjnej, odreagowanie napięcia, wyciszenie.

             6. Książka źródłem informacji.

  • Wykorzystanie różnych pozycji książkowych jako materiału poglądowego podczas zajęć.
  • Eksponowanie wartości artystycznych i wychowawczych książek dla dzieci.
  • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi i wielkanocnymi  w Polsce i krajach Unii Europejskiej.
  • Umieszczenie w kąciku książki: atlasów, albumów, encyklopedii, książek o roślinach i zwierzętach.
  • Wykorzystanie informatorów podczas zajęć związanych z miejscowością – Krzepicami.

              7. Pięknie mówimy i poprawną mowę ćwiczymy.

  • Prowadzenie ćwiczeń logopedycznych .
  • Zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi.

              8.Literatura dla dzieci źródłem pomysłów o zabawy w teatr, zabaw ramowych, inscenizacji.

  • Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, muzycznej, ruchowej.
  • Słuchanie bajek opowiadanych przez dzieci .
  • Zabawy przy piosenkach o tematyce bajkowej.
  • Wyrażanie gestem, ruchem treści literatury.
  • Inscenizowanie utworów, wierszy, opowiadań.
  • Wykonywanie prac plastycznych do wysłuchanych bajek, baśni, opowiadań.
  • Udział w konkursach plastycznych i recytatorskich.
  • Zabawa w teatr – małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek i rekwizytów.
  • Wystawy prac plastycznych w przedszkolu.
  • Wykonanie gazetki .