Statystyki
- Odwiedziny: 443218
- Do końca roku: 246 dni
- Do wakacji: 53 dni
PROGRAM EDUKACYJNY PRZYRODNICZO - EKOLOGICZNY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
" SPOTKANIA Z PRZYRODĄ W OGRÓDKU PRZEDSZKOLNYM"
PRZYGOTOWANY PRZEZ NAUCZYCIELKĘ PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
NR 1 W KRZEPICACH
MGR JANINĘ FILAK
PODZIEKOWANIA DLA OSÓB WSPIERAJACYCH INNOWACJĘ:
P. MACIEJ KOTASIŃSKI - przygotowanie i niwelacja terenu, malowanie i montaż ogrodzenia.
P. GRZEGORZ MOŃKA - przywóz ziemi.
P. MICHAŁ GRZYB - wykonanie drewnianego ogrodzenia.
P. EWA MATYJA i P. NOGALSKI - dostarczenie nawozu organicznego.
P. MICHAŁ LESZCZ - dotarczenie ozdobnego kamienia ogrodowego na obwódki.
P. WOJCIECH PATORSKI - podarowanie cebulek kwiatów, nasion i materiaów ogrodniczych oraz materiałów ogrodniczych i trofu.
P. MARIUSZ KONIECZKO - sadzonki kwiatów na skalniak.
P. ZBIGNIEW TIFFERT - narzędzia ogrodnicze: konewka, szpadel, grabie metalowe, grabie plastikowe (do liści i trawy), zestaw narzędzi dla
dzieci (grabki i łopatka), nasiona warzyw, dwie sadzonki borówki amerykańskiej oraz drzwka jabłoni i czereśni.
P. LIDIA I TADEUSZ KRAWCZYK - ziemia na skalniak.
P. EWA KOSTRZEWSKA - kamienie na sklaniak.
P. JOANNA DOROŻYŃSKA - MIELCZAREK I WYCHOWANKOWIE MOW W JULIANPOLU - sadzonki stokrotek i bratków na skalniak, nasiona kwiatów, pomidorów, ziemia ogrodowa, szklarenka na pomidory.
P. DARIUSZ KUBICKI - sadzonki jałowców i kwiatów.
P. BEATA SADKOWSKA - cebulki krokusów, irysów i narcyzów.
Ogród to nie cel, lecz droga
(autor nieznany)
I. WSTĘP
Dziecko poznając świat rozpoczyna od otaczających je rzeczy i zjawisk .W tym otoczeniu, świat rzeczy i zjawisk przyrodniczych jest najbogatszy. Przyroda angażuje nieomal wszystkie jego zmysły różnorodnością barw, kształtów, zapachów, dźwięków, przemian i zjawisk.
Założeniem wychowania przedszkolnego jest takie postępowanie, które aktywizuje procesy rozwojowe dziecka. Jednym z skutecznych czynników wychowawczych jest kontakt z przyrodą. Stanowi ona bogate źródło wrażeń, przeżyć, doznań, a także wywołuje chęć aktywnego działania. Bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym wywołuje u dziecka zainteresowanie, nasuwa wiele pytań, stwarza szerokie możliwości doświadczeń umysłowych wpływających na jego rozwój intelektualny.
Osiągnięcie świadomości przyrodniczej i ekologicznej jest możliwe poprzez zdobywanie wiedzy i ukształtowanie odpowiedniej wrażliwości; im wcześniej wpoimy dzieciom
zasady współzależności ze środowiskiem, im lepiej wyjaśnimy potrzebę ochrony przyrody, im szybciej nauczymy ją kochać, tym większa szansa na prawidłowe postawy w życiu dorosłym.
Dobór i układ treści zawartych w prezentowanym programie służy zaspokojeniu naturalnej ciekawości dzieci, ciekawości świata przyrody, zjawisk i prawidłowości w nim zachodzących.
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU I TERMIN REALIZACJI
Do napisania niniejszego programu skłoniła mnie chęć zmiany - stworzenia nowej jakości swojej pracy, a co za tym idzie, nowej jakości pracy przedszkola. Nasze przedszkole otoczone jest dużym ogrodem. Dzięki staraniom Dyrekcji ogród został częściowo zagospodarowany nasadzeniami drzew i krzewów pozyskanych przez fundację Silesia z Katowic. Po zdiagnozowaniu potrzeb, wspólnie z nauczycielkami postanowiłyśmy stworzyć w nim warzywny i kwiatowy ogródek doświadczalny, w którym nasze dzieci mogłyby nawiązywać bezpośrednie kontakty z przyrodą. W programie znajdują się propozycje określonych zadań do realizacji, mające na celu rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, poprzez stosowanie nowatorskich metod pozwalających na jego wielozmysłowe poznawanie. Program składa się z X rozdziałów zawierających teoretyczne i praktyczne wskazówki realizacji zadań, zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych celów, oczekiwane efekty oraz wykaz literatury. Program jest zgodny z obowiązującą podstawą programową, a działania innowacyjne realizowane będą w czasie przez nią zalecanym: „ 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować”. Uwzględnia treści zawarte w realizowanym przez przedszkole programie Nasze przedszkole Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaby- Żabińskiej Wyd. Grupa Edukacyjna S.A.2014
Termin realizacji programu: od 1 lutego 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. i będzie kontynuowany w następnych latach z uwzględnieniem jego modyfikacji.
III. ADRESACI PROGRAMU
Program adresowany jest do wszystkich dzieci w wieku 3 – 6 lat z Przedszkola Samorządowego nr 1 w Krzepicach, z następujących grup:
Smerfy - 3-latki,
Muchomorki - 3-4-latki,
Słoneczka - 4 - latki,
Gwiazdeczki - 5 - latki,
Malinki - 6-latki.
W realizację programu zaangażowani będą także rodzice, pracownicy przedszkola oraz osoby ze środowiska lokalnego (leśnik, ogrodnik, właściciel sklepu ogrodniczego)
IV. CELE OGÓLNE
-Podniesienie jakości pracy przedszkola poprzez utworzenie ogródka doświadczalnego
-Uświadomienie potrzeby ciągłego dbania o rośliny, poprzez zapewnienie im warunków do rozwoju
- Kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji, samodzielnych doświadczeń i eksperymentowania
- Stwarzanie okazji do przekazywania dzieciom wiedzy na temat przyrody ożywionej i nieożywionej oraz środowiska i zasad jego funkcjonowania
- Aktywizowanie całej społeczności przedszkolnej oraz ich środowisk rodzinnych do działania na rzecz najbliższego środowiska
-Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez współdziałanie w zakresie kształtowania umiejętności przyrodniczych i ekologicznych u wychowanków
-Umiejętne stosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy w powiązaniu z elementem eksperymentu i nowatorskimi rozwiązaniami.
V. CELE SZCZEGÓŁOWE
-Organizowane bezpośredniego kontaktu z przyrodą, odkrywanie jej tajemnic poprzez zabawy badawcze i działalność przyrodniczą
- Poznawanie i bezpośrednia obserwacja roślin w ich środowisku
- Współudział w pracach na grządkach i w ogrodzie przedszkolnym
- Wzbudzanie ciekawości badawczej i opiekuńczej postawy wobec roślin i zwierząt w najbliższym otoczeniu
- Kształtowanie zdolności do analizowania, wnioskowania, uogólniania i przewidywania skutków swojej działalności
- Symulowanie rozwoju kreatywności i twórczego poznawania poprzez wielozmysłowy odbiór przyrody
- Nabywanie przeświadczenia o potrzebie hodowli i spożywania ekologicznych warzyw i owoców, ze względu na ich wartości odżywcze i zdrowotne
- Dostarczanie podstawowych wiadomości o czynnikach wpływających na prawidłowy rozwój roślin
-Wyzwalanie wrażliwości na stan najbliższego środowiska i dostrzeganie zależności pomiędzy stanem środowiska, a samopoczuciem i zdrowiem
-Umiejętne korzystanie z narzędzi ogrodniczych i przyborów edukacyjnych
- Kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów biodegradowalnych (kompostowanie)
VI. METODY I FORMY REALIZACJI
W trakcie realizacji programu należy opierać się na stosowaniu aktywizujących metod poznania środowiska. Większość zadań realizowana będzie w grupie, co wiąże się z nabywaniem u dzieci umiejętności komunikowania się i współpracy z innymi, lecz także indywidualnie, dzięki czemu każdy uczestnik może rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności.
Metody wykorzystywane w trakcie realizacji programu:
- zabawy badawcze i doświadczalne z elementem eksperymentu
– obserwacje kierowane i spontaniczne, pokaz
– zabawy z materiałem przyrodniczym -plastyczne i techniczne
– działania praktyczne, hodowle roślin i zwierząt w kącikach przyrody
– zajęcia i zabawy w ogrodzie
– drama
– wykonywanie albumów oraz zdjęć na stronę internetową
– konkursy, turnieje
Formy organizacyjne: praca w grupie, w zespołach, indywidualna
Realizacja innowacji oparta jest na comiesięcznym uczestnictwie dzieci w zabawach, zajęciach, cyklicznych spotkaniach z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym, w sali przedszkolnej, Gminnym Ośrodku Kultury i Szkole Podstawowej w Zajączkach I (udział w konkursach o tematyce przyrodniczo- ekologicznej).
Koszty związane z realizacją pochodzą ze środków własnych placówki.
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Działania przygotowawcze angażujące rodziców i pracowników przedszkola:
1. Zapoznanie rodziców dzieci 3-6 letnich z planem innowacji, przedstawienie celów i procedur ich osiągania oraz harmonogramu działań, uzyskanie akceptacji na jej wprowadzenie.
2. Założenie warzywnego ogródka doświadczalnego przy pomocy pracownika gospodarczego i chętnych rodziców: wytyczenie miejsca, zdjęcie darni, przekopanie gleby, usunięcie kamieni, nawiezienie żyznej ziemi, wzbogacenie jej obornikiem, uformowanie rabat dla każdej grupy przedszkolnej, wysiew przedplonu na zieloną masę.
3. Zaprojektowanie i wykonanie skalniaka: wykorzystanie zdjętej darni, nakrycie włókniną, uformowanie wzniesienia z żyznej ziemi, pozyskanie kamieni różnej wielkości, oraz roślin kwiatowych.
4. Ogrodzenie części warzywnej drewnianym płotkiem, w celu ochrony przed zwierzętami.
5. Założenie kompostownika w celu pozyskiwania gleby wzbogaconej mikroelementami z niewykorzystanych roślin i liści, prowadzenie gospodarki odpadami organicznymi z ogrodu i kuchni (odpadki organiczne).
Współdziałanie ze środowiskiem lokalnym:
1. Współpraca z organem prowadzącym w celu pozyskania środków finansowych na założenie przedszkolnego ogródka doświadczalnego.
2. Nawiązanie kontaktu ze sklepem ogrodniczym w celu zakupu potrzebnych materiałów, narzędzi oraz nasion, roślin i cebulek kwiatowych .
3. Zorganizowanie spotkania z fachowcem- ogrodnikiem w celu przybliżenia sposobów ekologicznej uprawy roślin w ogródku przedszkolnym.
4. Zorganizowanie spotkania z pracownikiem leśnym w celu poznania roli ptaków i owadów w przyrodzie.
5. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury i Szkołą Podstawową w Zajączkach I- udział w konkursach przyrodniczych i ekologicznych.
Działania angażujące dzieci pod nadzorem opiekunów,
przewidywane efekty i nabyte umiejętności:
Lp. |
Zadania realizowane i sytuacje edukacyjne |
Przewidywane efekty, nabyte przez dziecko umiejętności |
1. |
Nasz nowy ogródek -zorganizowanie zebrania z rodzicami, przedstawienie programu „Spotkania z przyrodą w ogródku przedszkolnym” |
Zainteresowanie rodziców i dzieci zmianami i funkcjonalnością ogrodu oraz możliwościami jego wykorzystania |
2. |
Kodeks Małego Przyrodnika- opracowanie zasad i reguł postępowania, pasowanie na Małego Przyrodnika |
Współpracuje podczas ustalania zasad, których będzie przestrzegać |
3. |
Dlaczego należy pielęgnować duże drzewa?-przyglądanie się cięciu sanitarnemu drzew w ogrodzie przedszkolnym |
Dowiaduje się o zdrowotnym stanie drzew i likwidacji zagrożeń związanych z opadem suchych gałęzi(bezpieczeństwo) |
4. |
Nasz ogródek - sporządzenie planu nasadzeń: projektowanie grządek i zasiewów Wycieczka do sklepu ogrodniczego |
Jest świadomy celowości działań, dobiera rośliny na zaprojektowane rabaty Kompletuje narzędzia i wybrane nasiona warzyw |
5. |
Czy gleba to ziemia -prace badawcze : porównywanie gleby z różnych części ogrodu. Wiosenne prace w ogródku- formowanie grządek, pierwsze zasiewy, znakowanie miejsc zasiewu, grabienie trawnika |
Bada właściwości, porównuje różne rodzaje gleby Bierze czynny udział w pracach ,posługując się narzędziami, znaczy znacznikami zasiewy grochu, pietruszki, rzodkiewki |
6. |
Wiosna w kąciku przyrody-prowadzenie hodowli fasoli, cebuli i zbóż w ziemi , wodzie i na wacie Kalendarz siewu - wysiew do ziemi w doniczkach nasion warzyw i kwiatów na rozsadę ,codzienna ich pielęgnacja, poznaje przysłowia ludowe dotyczące siewu i pogody |
Prowadzi prace doświadczalne, obserwuje wnioskuje i uogólnia zebrane wiadomości. Prowadzi kalendarz wzrostu roślin, dowiaduje się, jakie czynniki sprzyjają ich rozwojowi, podtrzymuje tradycje ludowe |
6. |
Zdrowie na kanapce- hodowla szczypiorku, kiełków rzodkiewki i słonecznika w kąciku przyrody do celów spożywczych- wykonanie kanapek z rodzicem |
Świadomie kształtuje preferencje smakowe i upodobania żywieniowe, przygotowuje zdrowe kanapki wspólnie z rodzicami |
7. |
Dzień Ziemi-akcja porządkowania najbliższego otoczenia wokół ogródka i budynku przedszkolnego Zdrowy przedszkolak –turniej międzygrupowy |
Zwraca uwagę na estetykę otoczenia, segreguje śmieci organiczne i nieorganiczne Potrafi przedstawić zdobyte wiadomości przyrodnicze i zdrowotne |
8. |
Bez wody nie ma życia- sadzenie rozsady na grządkach, codzienna pielęgnacja; podlewanie, pielenie i odchwaszczanie grządek Spotkanie z ogrodnikiem- fachowcem od uprawy roślin |
Dowiaduje się o obiegu wody i jej roli w przyrodzie, uczy się systematyczności i obowiązkowości Poznaje sposoby ekologicznej uprawy roślin w ogrodzie |
9. |
Zajęcia badawcze w ogródku- obserwacja roślin przez lupę, prowadzenie organoleptycznych działań, procesy gnilne roślin w kompostowniku |
Wielozmysłowo poznaje rośliny, odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanych działań, dowiaduje się jak powstaje gleba bogata w składniki odżywcze dla roślin |
10. |
Dzień Rodziny- majówka w ogrodzie przedszkolnym |
Bierze aktywny udział w zabawach sportowych, konkursach, degustacji zdrowych sałatek w ogrodzie |
11. |
Kto mieszka w ziemi i pod kamieniem?- mali mieszkańcy naszego ogródka |
Poznaje drobne zwierzęta i owady: mrówki, biedronki, żaby, dżdżownice, ślimaki |
12. |
Międzygrupowy konkurs recytatorski Przyjaciel przyrody |
Wykazuje zainteresowanie literaturą o tematyce przyrodniczej, prezentuje swoje umiejętności |
13. |
Smakołyki z przedszkolnej grządki- degustacja pierwszych plonów |
Zbiera plony: groszek, fasolkę szparagową, pomidory, ogórki, wie, że należy myć owoce i warzywa przed spożyciem |
14. |
Co się zmieniło po wakacjach?- zbiory i prace pielęgnacyjne |
Zdaje sobie sprawę z konieczności systematycznej pielęgnacji roślin w ogrodzie |
15. |
Nasze plony- ścieżka dydaktyczna w ogródku, utrwalenie Kodeksu Małego Przyrodnika Warzywne cudaczki – drama z wykorzystaniem warzywnych kukiełek |
Rozróżnia i nazywa warzywa i kwiaty rosnące na grządkach i skalniaku, zna kodeks Rozwija inwencję twórczą, bawi się wykonanymi przez siebie zabawkami |
16. |
Święto Drzewa- sadzimy drzewo i krzewy w ogrodzie „Kasztaniaki i inne cudaki”-wykonanie zwierząt i ludzików Co wyrośnie z tej cebulki? Sadzenie roślin cebulowych na skalniaku |
Bierze czynny udział w sadzeniu drzewek i krzewów Rozwija kreatywność i sprawność manualną Ogląda rośliny skalne i sadzi kwiaty cebulowe kwitnące wiosną |
17. |
Święto pieczonego ziemniaka- piknik z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym W zagadkownicy- konkurs rozpoznawania i nazywanie warzyw i owoców |
Degustuje pieczone ziemniaki i sałatki warzywne, śpiewa piosenki i recytuje wiersze Zna nazwy warzyw i rozpoznaje je organoleptycznie |
18. |
Zbiór warzyw- prace porządkowe na grządkach Surówka warzywna –wykonanie z zebranych plonów |
Umieszcza resztki roślin w kompostowniku Świadomie spożywa zdrową potrawę |
19. |
Jesienne prace w ogródku –przygotowanie gleby do zimowania, sadzenie krzewów z gołym korzeniem Nasze przetwory- kiszenie kapusty, pasteryzowanie buraczków |
Przygląda się przekopywaniu gleby(rola masy zielonej w jej wzbogacaniu), sadzi krzewy porzeczki i je okrywa Zna sposoby utrwalające warzywa i wartości odżywcze spożywanych produktów |
20. |
Znamy wiersze o warzywach-konkurs międzygrupowy „Owocowe dni” w przedszkolu- cały rok |
Utrwala nabyte wiadomości, prezentuje wiersze w konkursie międzygrupowym Codziennie spożywa świeże owoce i warzywa służące zdrowiu |
21. |
Choinka dla zwierząt i ptaków – z warzyw z przedszkolnej piwnicy Skrzydlaci przyjaciele w ogrodzie- włączenie rodziców do zaopatrzenia w karmniki dla ptaków oraz pożywienie dla ziarnojadów |
Pomaga przetrwać zimę ptakom i zwierzętom. Poznaje rolę ptaków w tępieniu szkodników drzew i roślin roz poznaje i dokarmia ptaki zimujące w naszym kraju |
22. |
Czy woda to, czy nie? Prowadzenie doświadczeń ze stanami skupienia wody Wesołe bałwanki w ogrodzie – lepienie ze śniegu bałwanków, polewanie kolorową farbą |
Prowadzi doświadczenia z wodą, śniegiem, lodem i parą Poznaje nowe techniki plastyczne, wesoło spędza czas na świeżym powietrzu |
23. |
Konkurs plastyczny Zimowe drzewo – GOK Ślady na śniegu – zabawy w ogrodzie przedszkolnym |
Wykonuje prace plastyczno-techniczne z materiału przyrodniczego i odpadowego. Rozpoznaje tropy zwierząt i ptaków, rozwija inwencję tworząc własne ślady |
24. |
Domki dla ptaszków- spotkanie z pracownikiem leśnym, zawieszanie budek lęgowych na drzewach w ogrodzie |
Stwarza sprzyjające warunki do zasiedlania ogrodu przez ptaki, - sprzymierzeńców w walce ze szkodnikami roślin |
25. |
Czy w zimie może być zielono? –zapraszamy wiosnę do kącika przyrody Założenie hodowli rybek w kąciku przyrody |
Prowadzi doświadczenia z pędzeniem ściętych gałązek drzew i roślin cebulowych. Uczy się odpowiedzialności i codziennej opieki nad zwierzętami |
26. |
Okresowe prowadzenie kalendarza hodowli roślin w kąciku przyrody Obserwacja wzrostu hiacynta w hodowli wodnej |
Obserwuje i zaznacza zmiany w wyglądzie, pielęgnuje rośliny, Wypowiada się na temat zachodzących w cebuli zmian |
27. |
Witaj Wiosenko-szukanie śladów wiosny w ogródku przedszkolnym Co słychać na skalniaku?- szukamy krokusów i przebiśniegów |
Kultywowanie ludowego zwyczaju –pochód z Marzanną Usuwa zimowe okrycia z roślin na skalniaku , obserwuje wzrost roślin cebulowych |
28. |
Utworzenia Ścieżki sensorycznej- wysiew i sadzenie ziół o intensywnym aromacie, fakturze, kolorze, kształcie |
Wielozmysłowo prowadzi obserwacje: doskonaląc wzrok, węch, dotyk, smak, słuch |
29. |
Owoce w ogródku- sadzonkowanie truskawek i poziomek na grządkach dostrzega kwitnienie porzeczki |
Wie o stosowaniu płodozmianu w ogrodzie, zna wartości odżywcze owoców |
30. |
Domki dla pożytecznych owadów- umieszczenie domków dla owadów w ogródku przedszkolnym |
Wie, o roli owadów w ogrodzie, umieszcza w ogródku domki z bambusa, drewna i kamieni w celu obserwacji zwierząt je zamieszkujących |
31. |
Wprowadzenie obchodów Święta Niezapominajki 15.V. do tradycji przedszkola |
Uczy się szacunku do przyrody, działa w myśl niezapominajkowej zasady: Nie zapomnij o przyrodzie |
32. |
Udział dzieci w Plastycznym Konkursie Ekologicznym w Zajączkach I |
Rozwija umiejętności plastyczne inspirowane przyrodą. |