Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Moje wartości – kształcenie postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

Moje wartości –

 kształcenie postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie

 

„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem,

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;

umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”                      

    Jan Paweł II

     Pierwszym wzorem postępowania dla każdego człowieka jest dom rodzinny. Przedszkole wspiera działania Rodziców, dążąc do wszechstronnego rozwoju ich dzieci, ukierunkowanego na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Wychowanie do wartości sprzyja rozwijaniu obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw; dziecko poznaje siebie, swoje potrzeby, emocje, aspiracje i możliwości,  uczy się dbać o własne bezpieczeństwo i zdrowie, lecz także dostrzegać potrzeby innych.

Wartości moralne to kompas w życiu człowieka. Pozwalają nam podejmować decyzje, które służą dobru i nie krzywdzą innych, budują nasze człowieczeństwo, wzmacniają nas i nadają naszemu życiu sens.

Zasadniczą metodą przekazywania wychowankom pożądanych sposobów postępowania, powinno być uczenie wartości poprzez własną postawę nauczyciela oraz rodzica, jako niewerbalną metodę oddziaływania wychowawczego.

Podstawowe wartości to:

Szacunek - szanuję siebie, dbam o swoje dobre imię, zdrowie , samopoczucie. Szanuję innych traktując ich grzecznie, z troską o ich uczucia i dobro. Używam sformułowań: proszę , przepraszam, dziękuję. Słucham uważnie, nie przerywam gdy ktoś mówi.

Uczciwość - mówię prawdę, nie kłamię, nie oszukuję innych, szanuję własność innych.

Odpowiedzialność - rzetelnie wywiązuję się ze swoich obowiązków, dbam o zdrowie, dbam o otoczenie, nie śmiecę, nie niszczę dobra wspólnego, własności innych i swojej.

Odwaga - nie ulegam presji, jestem asertywny wobec złych postaw innych, staję w obronie prawdy i dobra. Potrafię przyznać się do winy i do błędu.

Samodyscyplina - postępuję zgodnie z przyjętymi wartościami moralnymi, kontroluję swoje myśli, emocje i zachowania, dbam o swój rozwój, jestem pracowity.

Ugodowość - szukam rozwiązań dobrych dla obu stron, najpierw myślę potem działam, nie prowokuję,  nie stosuję przemocy fizycznej, komunikuję swoje niezadowolenie.

Szczęście, optymizm, humor, dostrzegam dobro, nie narzekam - doceniam i lubię to co mam, nie zazdroszczę, nie zniechęcam się, jestem pogodny, uśmiecham się.

Solidarność - dostrzegam potrzeby innych, nie pozostaję wobec nich obojętny, pomagam, współpracuję z innymi dla wspólnego dobra, angażuję się.

Piękno - nie zatrzymuję się tylko na wyglądzie zewnętrznym, cenię i chronię piękno przyrody, dbam o estetykę ubioru, stołu, najbliższego otoczenia.

Mądrość - czynię dobro, jestem uważny, myślę, uczę się, wyciągam wnioski z doświadczeń, okazuję wdzięczność, wybaczam i umiem przeprosić.

Przyjaźń i miłość - pragnę dobra dla drugiej osoby, potrafię zaufać, okazuję sympatię, wspieram, pomagam, bronię. Mądrze dbam o dobro przyjaciela, kochanej osoby. Przebaczam.

Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego polega na:                             

- uwrażliwieniu na cierpienie, samotność i potrzeby innych - rozwijaniu empatii dziecięcej np. w stosunku do osób niepełnosprawnych, reagowanie na krzywdę drugiego człowieka                                                                                                                           

- kształceniu postaw prospołecznych - zapoznanie z ideą wolontariatu, zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne: Pomagamy Polskim Dzieciom i Polakom na Kresach, gromadzenie zakrętek w Ekodomku dla niepełnosprawnych dzieci z powiatu kłobuckiego,  Fundacja Siepomaga- Challenge4Agatka, współdziałanie ze stowarzyszeniami pomocowymi Towarzystwo Nasz Dom- akcja Góra Grosza                                                                                                

- poszukiwaniu wzorców dobra w literaturze dziecięcej, z okazji Mikołajek przedstawieniu postaci Biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności           

- stwarzaniu przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i wzajemnego zainteresowania, obchodach: Dnia Przedszkolaka 20.09, Dnia Tolerancji 16.11, Dnia Życzliwości 21.11, Dzień Szacunku dla Babci i Dziadka 21-22. 01, Dnia Dobrych Uczynków 19.05. Święta Miłości- kocham Mamę i Tatę 26.05.                        

- zorganizowaniu wystawy prac dzieci „Moje Wartości”, związanych z kształceniem postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie                                                                       

 - stworzenie Kodeksu Przedszkolaka - grupowego zbioru zasad obowiązujących w przedszkolu, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci:

 Kodeks grzecznego przedszkolaka

☺  Mówię „Dzień dobry” na powitanie, a „Do widzenia” na pożegnanie.

☺  Kiedy się z kolegą witamy, czy żegnamy, to wtedy słowo „Cześć” używamy.

☺  Mówię to co czuję, bo tak mi serce nakazuje.

☺  Pomagam młodszym kolegom, bo starsze dzieci są od tego.

☺  Pocieszam, gdy komuś jest smutno, bo mi tak samo może być jutro.

☺  Na swoją kolej cierpliwie czekam i z odpowiedzią nie zwlekam.

☺  Grzecznie się odzywam i miłych słów używam.

☺ Dbam o ład i porządek na sali, wiem, gdzie jest półka dla auta, czy lali.

☺ Zgodnie i cicho bawię się z kolegami, chętnie dzielę się swoimi zabawkami.

☺ Reguł zabaw i gier przestrzegam, umowy szanuję i wszyscy mnie lubią, bo nie oszukuję.

☺ Wiem, jak kulturalnie jeść posiłek i mogę nie rozmawiać wtedy przez chwilę.

☺ Słodyczami częstuję wszystkich, nie zjadam sam, bo nie jestem samolubem.

☺ Żyję z przyrodą w zgodzie, bo zależy mi na pięknej przyrodzie.

☺ Bezpiecznie bawię się na podwórku, zgodnie z naszymi umowami.

☺ Pilnujemy naszej pani jak drugiej mamy, a idąc do domu o pożegnaniu pamiętamy.

☺ Znam magiczne słowa i zawsze je stosuję: „Przepraszam”, „Proszę”, „Dziękuję”.

„Przepraszam” mówię:

gdy coś źle zrobiłem, nawet, gdy niechcący kogoś potrąciłem;
gdy przejść nie mogę i wtedy każdy chętnie ustępuje mi z drogi;
mam odwagę przyznać się do winy i powiedzieć „przepraszam” na przeprosiny.
☺ Podaję coś koledze i mówię grzecznie „Weź proszę.”

☺ Gdy mnie ktoś częstuje to mówię „Dziękuję.”

Kształtowanie dbałości o zdrowie to promowanie zdrowego stylu życia:

- zapewnianie dobrego samopoczucia dziecka poprzez optymalną ilość zabaw i zajęć ruchowych we współdziałaniu z rówieśnikami, prowadzenie ćwiczeń porannych                                                                                             

- zdobywanie doświadczeń twórczych w zakresie ruchu- stosowanie różnorodnych metod, np. Ruch Rozwijający W. Sherborne, edukacja kinezjologiczna Paula Dennisona, metoda Marianny i Christophera  Knillów oraz wykorzystywanie ciekawych przyborów inspirujących do twórczej aktywności typu: guma SI, chusta animacyjna, tunele itp. 

- nabywanie wiedzy o zdrowym odżywianiu i ukazywanie jego wpływu na kondycję fizyczną i psychiczną dziecka, a także poznawanie postaw proekologicznych i ich stosowanie w codziennym życiu- realizacja zadań programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”                              

- poznawanie elementarnych działań związanych z higieną- przekonanie o konieczności stosowania zasad higieny osobistej (prawidłowe mycie rąk po wyjściu z toalety, przed posiłkami, po każdej działalności dziecka, dbanie o czystość ciała, włosów i paznokci oraz zębów), realizowanie zadań z programu przeciwdziałania próchnicy akademia Aquafresh      

- profilaktyka prozdrowotna „Dbamy o zdrowie”- konieczność kontroli swojego zdrowia, zapobieganie chorobom, poddawanie się bez lęku działaniom medycznym.

 

Opracowała: Janina Filak