Statystyki
- Odwiedziny: 452390
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
Indywidualizacja to uwzględnienie w systemie dydaktyczno – wychowawczym różnic indywidualnych miedzy uczniami i stosowanie takich zabiegów pedagogicznych, które (przy uwzględnieniu owych różnic) sprzyjają maksymalnemu rozwojowi osobowości uczących się (Lewowicki).
Każda grupa społeczna to zespół uczniów zróżnicowanych pod względem zdolności. Szczególna uwagę trzeba jednak zwrócić na tych, którzy mają trudności z opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności oraz uczniów bardzo zdolnych, którzy doskonale radzą sobie na lekcjach.
Do kogo adresowana jest indywidualizacja w szczególności? Do:
Zadaniem nauczyciela jest rozpoznawanie potencjalnych możliwości i indywidualnych potrzeb dziecka oraz taka organizacja zajęć, aby te potrzeby były zaspokojone. Diagnoza wstępna, dokonywana na podstawie obserwacji, analizy wytworów oraz wywiadu z rodzicami, jest niezbędna, aby poznać mocne strony dziecka oraz obszary wymagające wsparcia. Jest także podstawą do podjęcia natychmiastowych, odpowiednio ukierunkowanych, zindywidualizowanych oddziaływań w zakresie nauczania i wychowania.
Nauczyciel ma ogromny wpływ na rozwój dziecka – to on kształtuje środowisko edukacyjno – wychowawcze, w którym oprócz domu przebywa dziecko. Systematyczne zajęcia prowadzone przez specjalistę pozwalają na głęboką pracę terapeutyczną, jednak jej efekty musza być utrwalone dzięki codziennej pracy nauczyciela, w czasie wszystkich zajęć w przedszkolu. To na nauczycielu spoczywa największa odpowiedzialność za taką organizację zajęć, aby miały one charakter jak najbardziej zindywidualizowany i dzięki temu odpowiadały na potrzeby każdego z dzieci
Indywidualizacja zajęć to pewnego rodzaju sztuka. Aby łatwiej nam się pracowało z dziećmi na różnych poziomach rozwoju powinniśmy uwolnić się od „widma” realizacji programu. Wybrany program powinien stać się jedynie pomocą w realizacji zajęć, które pozwolą na urzeczywistnianie celów rozwoju każdego dziecka, we współbrzmieniu z celami nauczyciela.
Rolą nauczyciela jest stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych, które pozwolą każdemu dziecku na indywidualny rozwój, a nauczycielowi na realizację treści programowych i zaleceń MEN oraz osiągnięcie satysfakcji zawodowej. Aby sprostać takim oczekiwaniom możemy stosować różne metody i formy pracy, które pozwolą dzieciom w aktywny sposób rozwijać własną wiedzę i umiejętności. Warto nauczać się budować scenariusze zajęć, aby było w nich miejsce na indywidualizację.
W procesie indywidualizowania potrzebne jest dostosowywanie celów, treści i środków dydaktycznych do możliwości uczenia się dzieci. W tym celu zaleca się wykorzystywanie wielozmysłowości w nauczaniu. Wielozmysłowość stanowi doskonałe narzędzie indywidualizujące pracę ucznia oraz zachęca uczniów do odkrywania , eksperymentowania, stawiania pytań i poszukiwania rozwiązań.
Nauczanie wielozmysłowe przebiega dwuetapowo. Pierwszy etap to stymulowanie zmysłów. Na tym etapie dostarczamy dzieciom różnorodnych bodźców. Natomiast drugi , to integrowanie doznań zmysłowych, na którym dbamy o to, aby bodźce zostały właściwie odebrane i przetworzone.
Przykłady indywidualizacji:
Jak pomagać dzieciom?
Podtrzymywanie motywacji:
Współczesna edukacja przedszkolna kładzie nacisk na nowy styl pracy z dzieckiem. Nauczyciel traktuje dziecko jako partnera , pomaga mu w indywidualnym rozwoju. Wskazuje, w jakim kierunku ten rozwój może i powinien zmierzać. W tym celu działania edukacyjne powinny być skierowane na stosowanie różnorodnych metod pracy, takich jak:
Aby prawidłowo organizować indywidualizację pracy należy:
Systematyczna, dobrze zaplanowana, przeprowadzona w odpowiednich warunkach praca indywidualna przyniesie pozytywne efekty i skutki