Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Wychowawca radzi

1. Co daje czytanie?

Czytanie rozwija mózg. Dziecko musi sie koncentrować na słowach czytającego. Czytanie zwiększa zasób słów.

Czytając kilkakrotnie te sama książeczkę łatwiej dziecko utrwala wiadomości, zapamietuje nowe słowa i zdania.

Słuchając bajki dziecko uczy się koncentrować na jednym bodźcu. Dziecko czuje sie ważne i docenione, ponieważ rodzice

odkładaja na bok inne zajecia, by mu poczytać. To buduje mocna więź dorosłym a dzieckiem.

Przeżywając losy bohaterów dziecko lepiej rozumie własne przeżycia.

 Jaka książka jest dobra?

1. Sprawdź czy nie ma niebezpiecznych elementów, które można połknąć (brokat, cekiny, bateryjki)

2. Wybieraj te zwykłe, z zaokrąglonymi rogami, na mocnym, lakierowanym kartonie, bez błędów językowych

2.Dzielenie się z kolegą.

Dzieci najchętniej bawia sie z kolegami w grupach dopiero w wieku ok. 4 lat.Są w stanie zrobić wiele,

by utrzymać dobre relacje z innymi.

Jak nauczyć dziecko dzielenia sie z innymi?

  • Daj dobry przykład. Pozwól dziecku bawic sie swoimi kluczami, jeśli o to prosi. Dziel sie z nim jabłkiem.Pozwól dotykać swoich rzeczy. Ucz go jednak, że nie powinien brac cudzych rzeczy bez pytania.
  • Baw się w wymienianie przedmiotów. Mów: "ja Ci dam mój notes, a Ty mi daj misia" W ten sposób dziecko uczy się , ze przedmiot wraca do właściciela.
  • Zachęcaj dziecko do częstowania innych. Częstując bedzie czuł sie ważny, a więc dawanie  i dzielenie sę zacznie musie dobrze kojarzyć
  • Zabieraj do piaskownicy, albo sali zabaw kilka zabawek. łatwiej pogodzic sie z "wypożyczaniem", jeśli nie zostaje się z pustymi rękami.
  • Nie rób niczego na siłę. Jeśli dziecko nie chce niech nie daje. W jego głowie pojawi sie myśl "Kto jes wazniejszy ja czy to dziecko?'
  • Negocjuj. Ustal z dzieckiem, co może pożyczyć innym, a czego nie zrobi.
  • chwal. Po pochwale bedzie chciał zasłużyć na nową..
  • Ucz empatii. "Jas był smutny, gdy nie pozwoliłeś mu dotknąć auta. Pamietasz, jak tobie było smutno, gdy jacek nie pożyczył ci koparki?"
  • Nie obrażaj. Nie mów dziecku, że jest chytrusem.
  • Nie pozwól mu siłą odbierać innym zabawki. Dziecko musi zrozumieć, że inni też mają swoje prawa.

3. Śniadanie to podstawa.

Śniadanie jest istotne, ponieważ;

  • Dostarcza energii
  • Jest paliwem dla mózgu
  • Zwiększa odporność
  • Chroni przed otyłością

Zima warto jeść śniadania na ciepło, bo rozgrzewają. Do trawienia ciepłych potraw organizm zużywa mniej energii niż do zimnych.

Ważne jest nie tylko, Co jesz, ale Jak sie jada. Obudź dziecko pół godziny wczesniej, by nie musiał parzyc sie gorącym mlekiem i ciągle słyszeć "pośpiesz się". Nie pozwól mu wyjść z domu z pustym żołądkiem!

4. Uwaga na urazy oczu.

  • Ciało obce w oku- przepłucz oko czystą wodą lub sola fizjologiczną.
  • Przemywaj oko w strona uchaPróbuj usunąć ciało obce za pomocą rogu chusteczki higienicznejub specjalnego aparatu z apteki
  • Jeśli to nie pomoże jedź do szpitala lub okulisty
  • Uderzenie - przysłoń zdrowe oko
  • oceń stan gałki ocznej - sprawdź, czy źrenice w obu oczach maja taka samą średnicę i czy uderzone oko nie zezuje
  • na obrzeknięte oko przyłóż zimny kompres (woreczek z lodem zawinięty w szmatkę)
  • Zawieź dziecko do szpitala lub lekarza
  • Oparzenie - połóż dziecko na plecach. Odchyl mu głowę do tyłu i zwróć ją na jedna stronę, tak, by oko oparzone znajdowało się na dole.
  • weź dziecko na ręce i zanies do umywalki, delikatnie podtrzymując powieki palcami, przepłucz oko dużeą ilością zimnej wody. Rób tak przez 10 minut
  • niczym nie zaklejaj oka
  • wezwij pogotowie lub jedx do okulisty

Jak wezwać pogotowie?

  • zadzwoń pod numer 999 (z te. stacjonarnego) lub 112 (z komórki)
  • Przekaż informacje: adres, opisz, co dzieje sie z dzieckiem, podaj wiek dziecka,podaj swoje dane i numer telefonu, poczekaj na potwierdzenie

4. Cyberzabawki

Dzieci od urodzenia lubią guziki i klawisze. Proszą o piloty, komórki, czy tablety. Dziecko obserwuje, że rodzic rozmawia przez telefon, korzysta z komputera, ogląda telewizję. Chca robic tak jak tata i mama, to ich fascynuje. Chronic malucha przed nowoczesnymi technologiami nie ma sensu. trzeba natomiast jasno ustalac zasady korzystania z tych urzadzeń.Im młodsze dzieci, tym krótszy czas zabawy 2, 4 latki kilkanaście minut przez 3, 4 dni w tygodniu.

Jak korzystać?

  • Stosownie do wieku
  • Kilkanaście minut 3, 4 razy w tygodniu
  • W towarzystwie z rodzicem
  • Pod kontrolą rodzica lub specjalistycznych programów
  • Zgodnie z przeznaczeniem (nie zabieramy do przedszkola)

 6.  Nauka wiązania butów

 

 

 

Istnieje wiele sposobów nauki wiazania butów. Jednym z nich jest metoda zwana "uszami królika".

Zademonstrój dziecku za pomocą sznurówek  kształt uszu królika., następnie pokaż jak zrobić węzeł.

Podczas tej czynności wykonaj literę X poprzez skrzyżowanie sznurówek. Następnie przeciągnij  jedno ucho na stronę

 i sciśnij.

Podczas tej nauki pomoże ci wierszyk

1. Były sobie dwie małe myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki.

    Dziecko trzyma oba sznurowadła.

 

2. Zamieniły się miejscami

    Dziecko krzyżuje sznurówki.

 

3. Jedna myszka weszła do norki

    wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko.

 

4. Druga ją zamknęła

    Zaciskamy supeł.

 

5. Jedna wystawiła uszko.

    Robimy z jednego końca sznurowadła  małe uszko

 

6. Druga ją okrążyła i wystawiła swoje

   dziecko owija sznurówkę dookoła uszka i przez otwpr wypycha drugie sznurowadło.

 

7. Przyszedł kot, chwycił za uszy myszki i wyciągnął z norki.

   łapiemy palcami obu rąk za oba uszka i zaciskamy oba sznurowadła.


 7. Jak sobie radzić ze złością dziecka.


 - Bądź przewidująca i obserwuj swoje dziecko. Obserwacja pomoże wypłapać momenty

"yuż przed wybuchem", kiedy można jeszcze zapobiec atakowi złości, np. rozmawiając,

odwracajac uwagę zabawką lub po prostu przytulając dziecko.

- Nie odwołuj zakazów - jeżeli dziecko próbuje coś wymusić krzykiem , nie ustępuj.

Gdy raz pozwolisz dziecku na emocjonalny szantaż , bądź pewna , ze wykorzysyta

go ponownie.

- Staraj sie być cierlpliwa - , zachowaj spokój, gdy maluch wije się, krzyczy i płacze.

Poczekaj, az mu przejdzie. Jednocześnie obserwuj, czy nie grozi mu niebezpieczeń stwo.

- Pokaż dziecku, jak moze odreagować - wyjaśnij, że ty tez czasem jestes wściekła, i że pomaga

uderzenie z całych sił w poduszkę albo tupanie nogą czy bieganie w koło.



8. Usprawnianie narządów mowy - cwiczenia logopedyczne


Znaczna część dzieci przedszkolnych ma problem z prawidłową wymową.

Starsze dzieci posiadajace wady wymowy potrzebuja terapii logopedycznej. Wszystkie dzieci potrzebuja

usprawnienia narządów artykulacyjnych.  Powinien to robić nauczyciel przedszkola , ale także rodzic.

Podam zestawy ćwiczeń , ktre usprawnią narządy mowy. Aby efekt był pozytywny należy przeprowadzać

cwiczenia codziennie 15 do 20 minut. Wazne jest ich dokładne stosowanie.


   - Cwiczenia szczęki dolnej


- wargi złączone, szczęka opuszczona - ruchy pionowe i poziome szczęki dolnej

- głośne ziewanie

- ruchy szczęki dolnej do przody i do tyłu- szuflada


    - Ćwiczenia warg


- pajac - wesoła mina:wargi złączone, kąciki uniesione do góry, Smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone

- rybka - wargi wysunięte do przodu, powolne otwieranie i zamykanie warg

- nic nie powiem - mocne zaciśnięcie rozciągniętych warg

- całuski - wargi ściśnięte, wywinięte do przodu, cmokanie

- mam wąsy - utrzymanie słomki miedzy nosem a górną wargą

- zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie

- nadymanie policzków i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą - wargi złączone

- ssanie wargi górnej i dolnej

- wymawianie na przemian a -o


   - Ćwiczenia języka


 - wysuwanie i chowanie języka (usta otwarte)

 - przesuwanie języka  od kącika do kącika warg

 - wysuwanie jezuka na brodę

- unoszenie języka do nosa

 - oblizywanie warg (usta otwarte)

 - wypychanie jezykiem policzków

 - "liczenie zębów" - usta otwarte

 - robienie z języka rurki

 - ślizganie się języka po podniebieniu miękkim -usta otwarte

 - "malowanie" kropek, pasków na podniebiemiu - usta otwarte


    Ćwiczenia podniebienia miękkiego-

-

 - ziewanie

- kaszlanie z językiemwysuniętym na zewnątrz

- wdech przez nos, wydech przez usta