Statystyki
- Odwiedziny: 452347
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
1. Co daje czytanie?
Czytanie rozwija mózg. Dziecko musi sie koncentrować na słowach czytającego. Czytanie zwiększa zasób słów.
Czytając kilkakrotnie te sama książeczkę łatwiej dziecko utrwala wiadomości, zapamietuje nowe słowa i zdania.
Słuchając bajki dziecko uczy się koncentrować na jednym bodźcu. Dziecko czuje sie ważne i docenione, ponieważ rodzice
odkładaja na bok inne zajecia, by mu poczytać. To buduje mocna więź dorosłym a dzieckiem.
Przeżywając losy bohaterów dziecko lepiej rozumie własne przeżycia.
Jaka książka jest dobra?
1. Sprawdź czy nie ma niebezpiecznych elementów, które można połknąć (brokat, cekiny, bateryjki)
2. Wybieraj te zwykłe, z zaokrąglonymi rogami, na mocnym, lakierowanym kartonie, bez błędów językowych
2.Dzielenie się z kolegą.
Dzieci najchętniej bawia sie z kolegami w grupach dopiero w wieku ok. 4 lat.Są w stanie zrobić wiele,
by utrzymać dobre relacje z innymi.
Jak nauczyć dziecko dzielenia sie z innymi?
3. Śniadanie to podstawa.
Śniadanie jest istotne, ponieważ;
Zima warto jeść śniadania na ciepło, bo rozgrzewają. Do trawienia ciepłych potraw organizm zużywa mniej energii niż do zimnych.
Ważne jest nie tylko, Co jesz, ale Jak sie jada. Obudź dziecko pół godziny wczesniej, by nie musiał parzyc sie gorącym mlekiem i ciągle słyszeć "pośpiesz się". Nie pozwól mu wyjść z domu z pustym żołądkiem!
4. Uwaga na urazy oczu.
Jak wezwać pogotowie?
4. Cyberzabawki
Dzieci od urodzenia lubią guziki i klawisze. Proszą o piloty, komórki, czy tablety. Dziecko obserwuje, że rodzic rozmawia przez telefon, korzysta z komputera, ogląda telewizję. Chca robic tak jak tata i mama, to ich fascynuje. Chronic malucha przed nowoczesnymi technologiami nie ma sensu. trzeba natomiast jasno ustalac zasady korzystania z tych urzadzeń.Im młodsze dzieci, tym krótszy czas zabawy 2, 4 latki kilkanaście minut przez 3, 4 dni w tygodniu.
Jak korzystać?
6. Nauka wiązania butów
Istnieje wiele sposobów nauki wiazania butów. Jednym z nich jest metoda zwana "uszami królika".
Zademonstrój dziecku za pomocą sznurówek kształt uszu królika., następnie pokaż jak zrobić węzeł.
Podczas tej czynności wykonaj literę X poprzez skrzyżowanie sznurówek. Następnie przeciągnij jedno ucho na stronę
i sciśnij.
Podczas tej nauki pomoże ci wierszyk
1. Były sobie dwie małe myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki.
Dziecko trzyma oba sznurowadła.
2. Zamieniły się miejscami
Dziecko krzyżuje sznurówki.
3. Jedna myszka weszła do norki
wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko.
4. Druga ją zamknęła
Zaciskamy supeł.
5. Jedna wystawiła uszko.
Robimy z jednego końca sznurowadła małe uszko
6. Druga ją okrążyła i wystawiła swoje
dziecko owija sznurówkę dookoła uszka i przez otwpr wypycha drugie sznurowadło.
7. Przyszedł kot, chwycił za uszy myszki i wyciągnął z norki.
łapiemy palcami obu rąk za oba uszka i zaciskamy oba sznurowadła.
7. Jak sobie radzić ze złością dziecka.
- Bądź przewidująca i obserwuj swoje dziecko. Obserwacja pomoże wypłapać momenty
"yuż przed wybuchem", kiedy można jeszcze zapobiec atakowi złości, np. rozmawiając,
odwracajac uwagę zabawką lub po prostu przytulając dziecko.
- Nie odwołuj zakazów - jeżeli dziecko próbuje coś wymusić krzykiem , nie ustępuj.
Gdy raz pozwolisz dziecku na emocjonalny szantaż , bądź pewna , ze wykorzysyta
go ponownie.
- Staraj sie być cierlpliwa - , zachowaj spokój, gdy maluch wije się, krzyczy i płacze.
Poczekaj, az mu przejdzie. Jednocześnie obserwuj, czy nie grozi mu niebezpieczeń stwo.
- Pokaż dziecku, jak moze odreagować - wyjaśnij, że ty tez czasem jestes wściekła, i że pomaga
uderzenie z całych sił w poduszkę albo tupanie nogą czy bieganie w koło.
8. Usprawnianie narządów mowy - cwiczenia logopedyczne
Znaczna część dzieci przedszkolnych ma problem z prawidłową wymową.
Starsze dzieci posiadajace wady wymowy potrzebuja terapii logopedycznej. Wszystkie dzieci potrzebuja
usprawnienia narządów artykulacyjnych. Powinien to robić nauczyciel przedszkola , ale także rodzic.
Podam zestawy ćwiczeń , ktre usprawnią narządy mowy. Aby efekt był pozytywny należy przeprowadzać
cwiczenia codziennie 15 do 20 minut. Wazne jest ich dokładne stosowanie.
- Cwiczenia szczęki dolnej
- wargi złączone, szczęka opuszczona - ruchy pionowe i poziome szczęki dolnej
- głośne ziewanie
- ruchy szczęki dolnej do przody i do tyłu- szuflada
- Ćwiczenia warg
- pajac - wesoła mina:wargi złączone, kąciki uniesione do góry, Smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone
- rybka - wargi wysunięte do przodu, powolne otwieranie i zamykanie warg
- nic nie powiem - mocne zaciśnięcie rozciągniętych warg
- całuski - wargi ściśnięte, wywinięte do przodu, cmokanie
- mam wąsy - utrzymanie słomki miedzy nosem a górną wargą
- zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie
- nadymanie policzków i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą - wargi złączone
- ssanie wargi górnej i dolnej
- wymawianie na przemian a -o
- Ćwiczenia języka
- wysuwanie i chowanie języka (usta otwarte)
- przesuwanie języka od kącika do kącika warg
- wysuwanie jezuka na brodę
- unoszenie języka do nosa
- oblizywanie warg (usta otwarte)
- wypychanie jezykiem policzków
- "liczenie zębów" - usta otwarte
- robienie z języka rurki
- ślizganie się języka po podniebieniu miękkim -usta otwarte
- "malowanie" kropek, pasków na podniebiemiu - usta otwarte
Ćwiczenia podniebienia miękkiego-
-
- ziewanie
- kaszlanie z językiemwysuniętym na zewnątrz
- wdech przez nos, wydech przez usta