Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Program Adaptacyjny "Polubić przedszkole" dzieci 3,4 letnich w Przedszkolu Samorządowym nr 1 w Krzepicach.

PROGRAM ADAPTACYJNY „POLUBIĆ PRZEDSZKOLE” DZIECI 3,4 LETNICH

 

W PRZEDSZKOLU SAMORZADOWYM W KRZEPICACH

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

  1. Wstęp

  2. Założenia programu

  3. Cele programu

  4. Efekty wdrażania programu

  5. Formy realizacji

  6. Ewaluacja

 

    I. Wstęp:

Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy

w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i

znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Od tego momentu dziecko musi zostać na jakiś czas w obcym otoczeniu i z obcymi osobami. Dla wielu dzieci i rodziców jest to sytuacja traumatyczna i bardzo trudna. Bólu rozstania nie da się uniknąć lecz można złagodzić ten dziecięcy i rodzicielski dramat. Rodzic musi wcześnie przygotowywać dziecko do tej sytuacji poprzez zapewnianie mu towarzystwa innych dzieci i osób dorosłych. Jednak najważniejsza rola przypada nauczycielom przedszkola. Muszą wykorzystać swoją wiedzę, inteligencję i empatię, by zniwelować stres związany z nowa sytuacją dziecka i jego rodziców. Muszą przekonać dziecko do przedszkola. Przygotowanie programu”Polubić przedszkole” ma się przyczynić do zmniejszenia negatywnych uczuć związanych z nowa sytuacją. Ma pomóc zarówno rodzicom, jak i dzieciom w zniwelowaniu stresu adaptacyjnego.

Program adaptacyjny „Polubić przedszkolezostał oparty na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego.

W szczególności jest rozwinięciem następujących zadań:

  • Przedszkola zapewniają pełną opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa

  • Wobec rodziców przedszkola pełnią funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze: pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej

  • Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami

  • Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ”ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa

    II. Założenia programu:

 

Programem będą objęte wszystkie dzieci, które idą po raz pierwszy do

przedszkola.

Czas trwania programu: I i II tydzień miesiąca lipca 2017

                                   godziny: 9.30-11.00 i 12.00 - 14.00

 

      III. Cele programu:

 

Główny cel programu to: stworzenie warunków organizacyjnych,

wychowawczych i edukacyjnych do adaptacji dziecka w przedszkolu

 

Cele szczegółowe w stosunku do dziecka:

 

  • zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami

  • poznanie swojej wychowawczyni i innych pracowników przedszkola

  • poznanie sal i otoczenia przedszkolaka

  • rozwijanie umiejętności społecznych

  • wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych

  • wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie

 

Cele szczegółowe w stosunku do rodzica:

 

  • zmniejszenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola

  • ukazanie rodzicom mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka

  • nawiązanie kontaktów z wychowawczynią i pracownikami przedszkola

  • integracja rodziców między sobą

  • uczulenie rodziców na sytuacje trudne pojawiające się w przedszkolu

  • wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu

 

 

 

     IV. Efekty wdrażania programu adaptacyjnego

 

 

        PROGRAM ADAPTACYJNY POMOŻE DZIECIOM :

 

  • Zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją

  • Przezwyciężyć strach przed nowym otoczeniem

  • Poznać nauczycieli oraz pomieszczenia przedszkolne

  • Nawiązać kontakt z innymi dziećmi

  • Pokonać nieśmiałość, poczucie niepewności i lęku

  • Uświadomić sobie, że pobyt w przedszkolu może być dla nich ciekawym i przyjemnym doświadczeniem

 

       PROGRAM ADAPTACYJNY POZWOLI RODZICOM:

 

  • Poznać warunki, w jakich będzie przebywało ich dziecko

  • Poznać nauczycieli i pracowników

  • Obserwować zachowania dziecka na tle rówieśników

  • Przezwyciężyć obawy przed zostawieniem dziecka w środowisku przedszkolnym

  • Uzmysłowić, że pobyt dziecka w przedszkolu jest ciekawą formą działania- zabawy połączonej z nauką i pracą

  • Zaznajomić się z rozkładem dnia w przedszkolu

  • Zaznajomić się z wymaganiami dotyczącymi uczestnictwa w życiu przedszkola

  • Nawiązać współpracę z przedszkolem

 

       PROGRAM ADAPTACYJNY POMOŻE NAUCZYCIELOWI:

 

  • Nawiązać bliski kontakt z dziećmi i rodzicami

  • Obserwować ich zachowania co wpłynie na lepsze planowanie pracy we wrześniu

  • Poznać relacje rodziców dotyczące sposobu zachowania się dziecka w domu, nawyków żywieniowych, upodobań

  • Poznać opinie dotyczące przedszkola

  • Poznać oczekiwania rodziców w stosunku do przedszkola

 

         V. Formy realizacji

  • Zapisy dzieci do przedszkola– miesiąc luty- marzec

    • Rozmowy z rodzicami i dziećmi

    • Zapoznanie z salą zabaw i ogrodem przedszkolnym

    • Zaznajomienie z ofertą dodatkową przedszkola

    • Poinformowanie rodziców o ostatecznym terminie składania kart i terminie ogłoszenia list przyjętych dzieci

    • Zaprezentowanie warunków lokalowych, wyposażenia,

    • Zaprezentowanie rozkładu dnia

    • Zaznajomienie rodziców ze zwyczajami przedszkolnymi

    • Przedstawienie orientacyjnego kosztu pobytu dziecka i możliwości uzyskania pomocy finansowej

    • Przedstawienie rodzicom, jakimi umiejętnościami powinien wykazywać się kandydat na przedszkolaka i zapewnienie ich, że dziecko mniej samodzielne zostanie otoczone szczególna opieką.

    • Poinformowanie rodziców o możliwości udziału w zajęciach i zabawach w ostatnim tygodniu czerwca w grupach przedszkolnych (dni otwarte)

  • Udział dzieci i rodziców w zajęciach w sali i na placu przedszkolnym – I i II tydzień lipca

 

          VI. Ewaluacja

 

Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres adaptacyjny. Sprawozdanie z realizacji programu adaptacyjnego – do wglądu u Pani dyrektor przedszkola.

 

 

                                                          Adaptacja dziecka w przedszkolu

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu to ważny proces, bo od niego zależy , jak będzie się czuło dziecko w przedszkolu w kolejnych latach.  Jak pomóc mu się odnaleźć  w nowym środowisku? Przeczytajcie nasz poradnik .

  1. 3 latek musi się przyzwyczaić, że zostanie pozostawiony w nowym miejscu, bez mamy i taty, że będzie nowa pani, będą koledzy, będzie nowy rytm dnia
  2. Dziecko należy przygotować. Trzeba mu powiedzieć, ze pójdzie do nowego miejsca, do przedszkola. Warto opowiedzieć, jak w nim jest i zwrócić przede wszystkim uwagę na pozytywy- dużo atrakcji, kolorowe i nowe zabawki, ciekawe zabawy
  3. Dziecko może  w pierwszych dniach zabrać swoja ulubiona zabawkę lub rzecz do przytulania
  4. Warto uczestniczyć w zajęciach adaptacyjnych, jeśli takie są organizowane w przedszkolu.
  5. Ważnym elementem, ułatwiającym adaptację jest nauczenie go czynności samoobsługowych. 3 latek powinien umieć samodzielnie  jeść, umyć ręce i buzię, ubrać się i sygnalizować swoje potrzeby.
  6. Sukces adaptacyjny dziecka zależy w dużej mierze od rodziców. Rodzice mają problem z rozstaniem się z dzieckiem. Dziecko widząc pewnego siebie, uśmiechniętego, spokojnego  rodzica znacznie chętniej i łatwiej  zostanie w swojej grupie. Jeśli rodzice pokazują mu, że nie są sami pewni swojej decyzji , wahają się i okazują emocje – to wzbudza także niepokój u dziecka.
  7. Rozstanie się z dzieckiem powinno być krótkie i pojedyncze. Należy unikać powracania, zaglądania przez okno. Dziecko może płakać, ale zaufajmy wychowawcy.
  8. Adaptacja w przedszkolu trwa od 2 tygodni do miesiąca. W tym czasie dziecko będzie dopytywało, sprawdzało, czy to nowe miejsce jest” na serio”. Wtedy trzeba mu pokazać i mówić, że tak, że do przedszkola trzeba chodzić codziennie, tak jak mama i tata chodzą do pracy. Taki komunikat powinien być przekazywany  pewnym i spokojnym głosem .
  9. Należy codziennie rozmawiać z dzieckiem o tym, co robiło w przedszkolu’.
  10. Pozwól dziecku na płacz. Traktuj płacz jako katalizator emocji, sposób na ich wydobycie i oczyszczenia. Rodzicowi nie wolno na oczach dziecka płakać
  11. Ważne jest nastawienie rodzica , żeby pokazać dziecku, że sam panuje nad emocjami. Staraj się unikać  podobnych haseł i straszyć nimi:

- Nie chcesz jeść marchewki? No to ciekawie jak w przedszkolu zamierzasz jeść obiady?

- Ile jeszcze będziesz zakładać te spodnie? Dzieci się będą z ciebie śmiały

- Jak to nie posprzątasz zabawek? W przedszkolu szybko Cię tego nauczą

 

Dziecko jest gotowe do przedszkola, jeśli:

  • Spokojnie zostaje pod opieka rodziny lub znajomych na kilka godzin. Nie potrzebuje Twojej stałej obecności. Ma pewność, ze zawsze wrócisz o wyznaczonej godzinie.
  • Interesują je inne dzieci. Podczas spaceru znika  do nich zamiast wędrować  z rodzicem za rękę

Bawi się w grupie innych dzieci, choć wcale nie wchodzi z nimi w interakcje. Po prostu lubi z nimi przebywać i zajmować się swoimi sprawami lub obserwować ,