Statystyki
- Odwiedziny: 452246
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
PROGRAM ADAPTACYJNY „POLUBIĆ PRZEDSZKOLE” DZIECI 3,4 LETNICH
W PRZEDSZKOLU SAMORZADOWYM W KRZEPICACH
SPIS TREŚCI:
1. Wstęp
2. Założenia programu
3. Cele programu
4. Efekty wdrażania programu
5. Formy realizacji
6. Ewaluacja
I. Wstęp:
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy
w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i
znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Od tego momentu dziecko musi zostać na jakiś czas w obcym otoczeniu i z obcymi osobami. Dla wielu dzieci i rodziców jest to sytuacja traumatyczna i bardzo trudna. Bólu rozstania nie da się uniknąć lecz można złagodzić ten dziecięcy i rodzicielski dramat. Rodzic musi wcześnie przygotowywać dziecko do tej sytuacji poprzez zapewnianie mu towarzystwa innych dzieci i osób dorosłych. Jednak najważniejsza rola przypada nauczycielom przedszkola. Muszą wykorzystać swoją wiedzę, inteligencję i empatię, by zniwelować stres związany z nowa sytuacją dziecka i jego rodziców. Muszą przekonać dziecko do przedszkola. Przygotowanie programu”Polubić przedszkole” ma się przyczynić do zmniejszenia negatywnych uczuć związanych z nowa sytuacją. Ma pomóc zarówno rodzicom, jak i dzieciom w zniwelowaniu stresu adaptacyjnego.
Program adaptacyjny „Polubić przedszkole” został oparty na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego.
W szczególności jest rozwinięciem następujących zadań:
Przedszkola zapewniają pełną opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
Wobec rodziców przedszkola pełnią funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze: pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej
Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ”ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa
II. Założenia programu:
Programem będą objęte wszystkie dzieci, które idą po raz pierwszy do
przedszkola.
Czas trwania programu: I i II tydzień miesiąca lipca 2017
godziny: 9.30-11.00 i 12.00 - 14.00
III. Cele programu:
Główny cel programu to: stworzenie warunków organizacyjnych,
wychowawczych i edukacyjnych do adaptacji dziecka w przedszkolu
Cele szczegółowe w stosunku do dziecka:
zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami
poznanie swojej wychowawczyni i innych pracowników przedszkola
poznanie sal i otoczenia przedszkolaka
rozwijanie umiejętności społecznych
wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych
wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie
Cele szczegółowe w stosunku do rodzica:
zmniejszenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
ukazanie rodzicom mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka
nawiązanie kontaktów z wychowawczynią i pracownikami przedszkola
integracja rodziców między sobą
uczulenie rodziców na sytuacje trudne pojawiające się w przedszkolu
wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu
IV. Efekty wdrażania programu adaptacyjnego
PROGRAM ADAPTACYJNY POMOŻE DZIECIOM :
Zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją
Przezwyciężyć strach przed nowym otoczeniem
Poznać nauczycieli oraz pomieszczenia przedszkolne
Nawiązać kontakt z innymi dziećmi
Pokonać nieśmiałość, poczucie niepewności i lęku
Uświadomić sobie, że pobyt w przedszkolu może być dla nich ciekawym i przyjemnym doświadczeniem
PROGRAM ADAPTACYJNY POZWOLI RODZICOM:
Poznać warunki, w jakich będzie przebywało ich dziecko
Poznać nauczycieli i pracowników
Obserwować zachowania dziecka na tle rówieśników
Przezwyciężyć obawy przed zostawieniem dziecka w środowisku przedszkolnym
Uzmysłowić, że pobyt dziecka w przedszkolu jest ciekawą formą działania- zabawy połączonej z nauką i pracą
Zaznajomić się z rozkładem dnia w przedszkolu
Zaznajomić się z wymaganiami dotyczącymi uczestnictwa w życiu przedszkola
Nawiązać współpracę z przedszkolem
PROGRAM ADAPTACYJNY POMOŻE NAUCZYCIELOWI:
Nawiązać bliski kontakt z dziećmi i rodzicami
Obserwować ich zachowania co wpłynie na lepsze planowanie pracy we wrześniu
Poznać relacje rodziców dotyczące sposobu zachowania się dziecka w domu, nawyków żywieniowych, upodobań
Poznać opinie dotyczące przedszkola
Poznać oczekiwania rodziców w stosunku do przedszkola
V. Formy realizacji
Zapisy dzieci do przedszkola– miesiąc luty- marzec
Rozmowy z rodzicami i dziećmi
Zapoznanie z salą zabaw i ogrodem przedszkolnym
Zaznajomienie z ofertą dodatkową przedszkola
Poinformowanie rodziców o ostatecznym terminie składania kart i terminie ogłoszenia list przyjętych dzieci
Zaprezentowanie warunków lokalowych, wyposażenia,
Zaprezentowanie rozkładu dnia
Zaznajomienie rodziców ze zwyczajami przedszkolnymi
Przedstawienie orientacyjnego kosztu pobytu dziecka i możliwości uzyskania pomocy finansowej
Przedstawienie rodzicom, jakimi umiejętnościami powinien wykazywać się kandydat na przedszkolaka i zapewnienie ich, że dziecko mniej samodzielne zostanie otoczone szczególna opieką.
Poinformowanie rodziców o możliwości udziału w zajęciach i zabawach w ostatnim tygodniu czerwca w grupach przedszkolnych (dni otwarte)
Udział dzieci i rodziców w zajęciach w sali i na placu przedszkolnym – I i II tydzień lipca
VI. Ewaluacja
Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres adaptacyjny. Sprawozdanie z realizacji programu adaptacyjnego – do wglądu u Pani dyrektor przedszkola.
Adaptacja dziecka w przedszkolu
- Nie chcesz jeść marchewki? No to ciekawie jak w przedszkolu zamierzasz jeść obiady?
- Ile jeszcze będziesz zakładać te spodnie? Dzieci się będą z ciebie śmiały
- Jak to nie posprzątasz zabawek? W przedszkolu szybko Cię tego nauczą
Dziecko jest gotowe do przedszkola, jeśli:
Bawi się w grupie innych dzieci, choć wcale nie wchodzi z nimi w interakcje. Po prostu lubi z nimi przebywać i zajmować się swoimi sprawami lub obserwować ,