Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Regulamin Rady Rodziców.

Podstawa Prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i jej nowelizacji z dnia 11 kwietnia 2007 r.

  • art. 22a ust.2b

  • art. 22a ust. 2g

  • art. 36a ust. 5 pkt 2b oraz ust. 5B pkt 2

  • art.56 ust. 2

  • art. 54

  • art. 64a ust. 2, 3 i 4

  • art. 6a ust. 1 pkt. 5

  • art. 9c ust. 6 pkt 1 i 2

§1.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

  1. Rada rodziców jest organem społecznym działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację ogółu rodziców uczęszczających do przedszkola. Rada rodziców musi być organem automatycznym, całkowicie niezależnym od rady pedagogicznej oraz dyrektora przedszkola.

 

§2.

CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW

 

  1. Celem działania rady rodziców jest współpraca z dyrektorem przedszkola oraz radą pedagogiczną

    w podnoszeniu jakości pracy placówki.

  2. W skład rady rodziców wchodzi 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach, które przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym na nowo.

  3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

  4. Zadaniem rady rodziców jet:

    1)współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym;

    2) uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości placówki

    i zaspokajania potrzeb dzieci;

    3) prezentowanie wobec dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej opinii i wniosków rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola;

    4) przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej rady rodziców;

    5) podejmowanie działalności na rzecz pozyskania dodatkowych środków finansowych dla przedszkola na działalność wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą.

     

§3

KOMPETWNCJE RADY RODZICÓW

    1. Do kompetencji rady rodziców należy:

      1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

      a) programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli:

      b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dziec, potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowanym do dzieci nauczycieli i rodziców:

      2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola:

      3) opiniowanie projektu planu finansowego przez dyrektora.

    2. Zbieranie opinii i sugestii rodziców ich przekazywanie nauczycielom, dyrekcji przedszkola i władzom oświatowym dotyczących wszystkich istotnych spraw przedszkola z zakresu innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zajęć dodatkowych, planu finansowego, warunków pracy przedszkola itp.

    3. Uczestnictwie w planowaniu wydatków przedszkola.

    4. Pomaganie w organizacji zajęć dodatkowych, imprez, wycieczek, warsztatów, konsultacji ze specjalistami takimi jak logopeda, psycholog itp.

    5. Podejmowanie konkretnych działań wspomagających realizację statutowych funkcji przedszkola.

    6. Delegowanie dwóch przedstawicieli rodziców do prac Komisji Konkursowej dokonującej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.

    7. Rada w sprawach wykraczających poza jej kompetencjo może zwołać ogólne zebranie rodziców.

     

    §4.

    TRYB POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA

    CZŁONKÓW RADY RODZICÓW

     

    1. Wybory do rady rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, które musi się odbyć na pierwszym zabraniu rodziców w każdym roku szkolnym nie później niż do 31 października.

    2. Kandydują w wyborach rodzice, którzy wyrazili ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie.

    3. Kandydatów na członków rady rodziców zgłaszają sami rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola.

    4. Uprawniony do głosowania jest jeden z rodziców dzieci uczęszczającego do przedszkola.

    5. Liczba kandydatów do rady rodziców nie może być mniejsza niż 9, a większa niż 15 osób.

     

    §5.

     

    1. Każdy rodzic obecny na zebraniu otrzymuje kartę wyborcza z nazwiskami kandydatów.

    2. Głosuje się na 7 kandydatów.

    3. Wyborca stawia znak „X” obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.

    4. Komisja wyborcza składa się z 1 przedstawiciela nauczycieli i 1 z rodziców nie będących kandydatami.

    5. Ustala się następujący porządek zebrania wyborczego rady rodziców:

      1) wybór komisji wyborczej. Wybory do tych funkcji są jawne. W przypadku nie ustalenia składu komisji wyborczej funkcje przewodniczącego komisji pełni nauczyciel- wychowawca, który wyznacza spośród rodziców 1 członka, spośród nie kandydujących do rady rodziców;

      2) ustalenie przez komisję wyborczą listy obecności i stwierdzenie prawomocności wyborów;

      3) wybory są prawomocne przy zwykłej większości głosów co najmniej połowy uprawnionych rodziców;

      4) przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą;

      5) głosowanie tajne;

      6) ogłoszenie wyników wyborów przez przewodniczącego komisji wyborczej, sporządzenie protokołu- wolne głosy i wnioski.

    §6.

     

    1. W skład rady rodziców wejdą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość głosów.

    2. Nowo wybrani przedstawiciele mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim zebraniu.

    3. Na pierwszym zebraniu rady rodziców wybierany jest przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik, komisja rewizyjna składająca się z trzech osób.

    4. Rada rodziców działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.

    5. Działalnością rady rodziców kieruje przewodniczący oraz reprezentuje radę we wszystkich kontaktach na zewnątrz przedszkola.

    6. Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:

      1) indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracy rady;

      2) propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora przedszkola.

    7. Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić w drodze:

      1) złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rodziców;

      2) odwołania na wniosek rodziców lub członków rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.

       

    §7.

    ZADANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW

     

    1. Zadania przewodniczącego rady rodziców:

      1) kierowanie całokształtem rady rodziców;

      2) współdziałania ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do realizacji planu pracy;

      3) zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców;

      4) kierowanie działalnością finansową rady rodziców;

      5) opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny;

      6) przekazanie dyrektorowi przedszkola opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności

      przedszkola.

     

     

     

    1. Zadania zastępcy przewodniczącego rady rodziców:

      1) zastępowanie przewodniczącego w razie jego nieobecności;

      2)wspieranie działań przewodniczącego w ramach jego kompetencji.

    2. Zadania skarbnika rady rodziców:

      1) czuwanie nad rytmiczna realizacja planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady;

      2) prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat z funduszu;

      3) sprawdzenie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.

    3. Zadanie sekretarza rady jet:

      1) prowadzenie obsługi sekretarskiej posiedzeń rady, w szczególności: przygotowanie protokołu z posiedzeń i przedstawienie go do podpisania uczestnikom obrad;

      2) prowadzenie korespondencji rady rodziców;

      3) obwieszczenie stosowanych uchwał rady.

    4. Zadania komisji rewizyjnej rady rodziców:

      1) dokonywanie raz w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu w kasie;

      2) składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej rady rodziców.

       

    §8.

    ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ RADY

     

    1. Fundusze rady rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.

    2. Wysokość minimalnej składki na rzecz rady rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.

    3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.

    4. Rodzice mogą wpłacać ustaloną składkę każdego miesiąca przy płatności za usługi przedszkola.

    5. Rada rodziców ustala preliminarz wydatków na dany rok szkolny.

    6. Fundusze rady rodziców przeznaczone są na upominki, dopłaty do imprez okolicznościowych, teatrzyków, koncertów, wycieczek oraz na zakup zabawek, pomocy dydaktycznej i wyposażenia przedszkola.

    7. Rada rodziców upoważnia skarbnika lub dyrektora do dysponowania funduszami rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków.

    8. Fundusze rady przechowywane są w kasie przedszkola.

    §9.

    POSTANOWIENIA KOŃCOWE

     

    1. Rada Rodziców posługuje się pieczątką.

    2. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok, rozpoczyna się i kończy po upływie dnia, w którym odbyło się pierwsze w danym roku szkolnym zebranie ogólne rodziców.

    3. Przewodniczący rady rodziców lub osoba upoważniona przekazuje przewodniczącemu nowej rady wszystkie sprawy (łącznie z finansami) związane z działalnością rady rodziców.

    4. Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków rady.

    5. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu rady rodziców.

    6. Regulamin obowiązuje wszystkich członków rady rodziców.

    7. Zebrania rady rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.

    8. Prowadzący zabranie zaprasza do udziału w zebraniu (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków rady pedagogicznej.

    9. Zebrania rady rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki. Protokół wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym lub ręcznym.

    10. Protokół z posiedzenia rady rodziców sporządza sekretarz lub osoba wyznaczona przez dyrektora.