Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

Koncepcja pracy i rozwoju Przedszkoila Samorządowego nr 1 w Krzepicach.

KONCEPCJA PRACY I ROZWOJU

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1

W KRZEPICACH

NA LATA 2021-2024

 

 PODSTAWA PRAWNA

 

Koncepcje pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:

*       Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Z 2017r. poz. 1658)

*      Rozporządzenie  MEN z dnia 14 lutego 2017 roku - Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. Z 2017 poz. 356),

*       Statutu Przedszkola Samorządowego  Nr 1 w Krzepicach

 

 O NASZYM PRZEDSZKOLU

 

Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. W budynku mieszczą się przestronne sale dydaktyczne, pomieszczenia biurowe i zaplecze pionu żywienia. Budynek przedszkola i przylegający do niego ogród znajdują się na terenie ogrodzonym. Ogród przedszkolny jest przygotowany do zabaw i zajęć ruchowych.

Nasze Przedszkole zapewnia dzieciom wszechstronny, bezpieczny rozwój, uczy przez zabawę. Każdy przedszkolak traktowany jest indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że dzieci czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe.

W przedszkolu duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo dzieci, współpracę z rodzicami, przyrost wiedzy i umiejętności oraz wychowanie społeczno-moralne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na nabywanie umiejętności poprawnej komunikacji interpersonalnej, zachowań empatycznych, współżycia z innymi ludźmi, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, minimalizowanie zachowań agresywnych i konfliktowych oraz ujednolicanie oddziaływań wychowawczych przedszkola z domem rodzinnym .

W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno- obsługowy. Wszyscy pracownicy dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry pedagogicznej przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę Twórczego Przedszkola XXI wieku.

Twórcza, miła i zawsze uśmiechnięta kadra systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w  warsztatach, kursach i szkoleniach.

 

   WIZJA PRZEDSZKOLA

 

 Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.

 Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Przedszkole rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i udziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia w zgodzie z sobą i środowiskiem.

Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat – dzieci chętnie tu przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.

Rodzice są partnerami przedszkola aktywnie włączającymi się w procesy edukacyjne. Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dzieci.

Przedszkole w swojej pracy kieruje się podstawami prawnymi – szczególnie Konwencją o Prawach Dziecka i Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.

 Przedszkole realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju dziecka i przygotowując go do:

  • podjęcia nauki w szkole;
  • radzenia sobie w różnych sytuacjach;
  • twórczego myślenia;
  • współpracy w grupie;
  • funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.

Praca przedszkola podlega ewaluacji, a formułowane i wdrażane wnioski służą doskonaleniu jakości pracy.

 

PRIORYTETY PRZEDSZKOLA

 

  1. Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego dziecka z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy.
  2. Realizujemy procesy edukacyjne z uwzględnieniem możliwości dziecka.
  3. Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
  4. Aktywnie współpracujemy z rodzicami dzieci włączając ich w realizację założeń koncepcji.
  5. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym oraz partnerami przedszkola poszerzając ofertę edukacyjną placówki i organizując dzieciom sytuacje edukacyjne ważne dla ich rozwoju.
  6. Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy z dzieckiem.
  7. Realizacja zadań przedszkola jest analizowana i poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski są wdrażane w celu doskonalenia pracy przedszkola.
  8. Wszystkie podmioty przedszkola są angażowane w działania ewaluacyjne, opinie rodziców są systematycznie analizowane, a wnioski prezentowane społeczności.

 

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

  1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
  • Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania i uzdolnienia. Swoboda wyboru umożliwia diagnozę i określenie potencjału dziecka oraz kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwoju.
  1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
  • Dzieci są ciekawe otaczającej rzeczywistości, zadają dużo pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinację i wytrwałość przy realizacji określonych zadań, a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami i zgodnie współpracować.
  1. Dzieci są aktywne.
  • Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i ruchową.
  1. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.

Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.

Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.

  1. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
  • W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
  • Opracowuje się i wdraża programy wspomagania i korygowania rozwoju dzieci.
  • W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe i zajęcia wspierające uzdolnienia.
  1. Rodzice są partnerami przedszkola.
  • Rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach wychowawczym i organizacyjnym.
  • Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
  • Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują uroczystości i imprezy, wykonują różne działania na rzecz przedszkola.
  • Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie ,,rozmów rozwojowych” i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami.
  1. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
  • Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości w zakresie organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności
  1. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
  • W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
  1. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
  • Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
  • Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
  • Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.

 

Cele strategiczne koncepcji na lata 2021 - 2024

 

  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców, w tym szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią covid-19.
  • Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji działań wspomagających wychowawczą rolę rodziny, rozwijanie postaw wrażliwości naprawdę i dobro.
  • Wzmacnianie edukacji ekologicznej, rozwijania postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
  • Rozwijanie kompetencji nauczycieli w technologii informacyjnej.
  • Działania na rzecz edukacji patriotycznej i wielokulturowej.

 

KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA

 

*       Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.

*       Modelowanie, projektowanie, pobudzanie, zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność.

*       Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie jego specyfiki, osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej.

 

            PROCEDURA DIAGNOZOWANIA DZIECI (6-letnich)

 

Lp.

Etap procesu diagnozy

 

Termin realizacji

 

1

 

Przygotowanie arkuszy diagnostycznych i kart pracy.

 

 

Wrzesień

 

2

 

Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.

 

 

Wrzesień-listopad

 

3

 

Ustalenie działań wspomagających w indywidualnej karcie wspomagania rozwoju dziecka;

- diagnoza półroczna

 

 

Listopad,

Styczeń

 

4

 

Indywidualne wspomaganie rozwoju dzieci.

 

 

Na bieżąco

 

5

 

Przeprowadzenie diagnozy końcowej -określenie stopnia gotowości szkolnej.

 

 

Kwiecień

 

6

 

Ocena osiągnięć rozwojowych w II półroczu w indywidualnych kartach wspierania rozwoju dziecka.

 

 

Kwiecień

 

7

 

Udzielenie rodzicom informacji o osiągniętym poziomie

gotowości szkolnej dzieci.

 

 

Kwiecień

 

KIERUNKI WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 

cele ogólne / zadanie

 

forma

realizacji termin

 

Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami. Kontynuowanie sprawdzonych sposobów komunikacji z rodzicami.

 

- ustalenie stałego dnia tygodnia i godzin konsultacji pedagogicznych nauczyciela z rodzicami;

-  zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte imprezy i uroczystości przedszkolne;

-  organizowanie spotkań ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, logopedą,

-  wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka poprzez publikacje w „kącikach dla rodziców" i kserokopie materiałów

-  aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola; -aktywizowanie członków Rady Rodziców do pozyskiwania informacji o pracy przedszkola od pozostałych rodziców;

 

 

Od X

Wg

zainteresowań rodziców

 

 

 

Włączenie rodziców w działania przedszkola.

  

- współorganizowanie imprez, uroczystości, konkursów;

-  udział rodziców różnych zawodów w zajęciach dla dzieci;

-  prezentowanie zamiłowań, hobby na forum grupy i przedszkola;

- „Cała Polska czyta dzieciom”- rodzice i znane osobistości z miasta Krzepic czytają bajki w przedszkolu.

 

 

cały rok

 

wg planu pracy wychowawczo - dydaktycznej

 

DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI

 

Lp.

Zadania

 

Sposób realizacji

Termin

1.

Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego. Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów.

 

• rozmowy,

 

wrzesień/ październik, luty

każdego roku

2.

Doskonalenie warsztatu pracy, stosowanie aktywizujących metod nauczania.

• warsztaty, kursy,

według potrzeb

3.

Obserwacja zajęć - lekcje koleżeńskie, obserwacja diagnozująca.

 

•      warsztaty,

według ustalonego wcześniej harmonogramu

4.

Indywidualne uczestnictwo nauczycieli w kursach i konferencjach.

•      ustalenie potrzeb przedszkola i przedstawienie ich nauczycielom

•      uczestnictwo w kursach, warsztatach proponowanych przez ośrodki doskonalenia,

•      indywidualne

współdziałanie nauczycieli z doradcami metodycznymi,

początek każdego roku szkolnego,

 

 

 

według napływających ofert

 

 

 

według potrzeb

5.

Wdrażanie doświadczeń i umiejętności nabytych w trakcie szkoleń.

•      gromadzenie materiałów szkoleniowych,

•      dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniem,

•      organizacja warsztatów w zespołach.

 

na bieżąco

 

MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA

 

Wychowanek naszego przedszkola jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami, jest aktywny, dociekliwy i ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej i życiu dorosłym.

>  Uczy się:

Zna i wykorzystuje wiedzę o otoczeniu bliższym i dalszym, jest przyjaźnie nastawiony do uczenia się oraz podejmowania wysiłku intelektualnego, dzięki czemu szybko przyswaja nowe wiadomości i umiejętności.

>  Myśli:

Jest rozbudzony w kierunku aktywizowania procesów' umysłowych, takich jak: spostrzeganie, porównywanie, klasyfikowanie, analiza i synteza, wyciąganie wniosków, uogólnianie, posługiwanie się pojęciami ogólnymi.

>Poszukuje:

Jest chłonny nowej wiedzy, lubię odkrywać i doświadczać, prezentuje postawę inspiratora własnych odkryć, poszerza swój krąg zainteresowań poznawczych.

>  Działa:

Jest twórczy, pomysłowy, kreatywny, cierpliwy, konsekwentny w działaniu, podejmuje się różnorodnych aktywności zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.

>  Współpracuje:

Potrafi z innymi podejmować się realizacji zadań, przestrzega ustalonych zasad i norm współżycia w grupie.

>  Komunikuje się:

Nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, potrafi wyrażać swoje myśli i potrzeby, umiejętnie kieruje własnymi emocjami.

>  Doskonali się:

Wykazuje się samodzielnością, samooceną, samokontrolą w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych.

 

PROMOCJA PRZEDSZKOLA

 

      Działania promocyjne obejmują:

  • Prowadzenie kroniki przedszkolnej.
  • Prowadzenie strony internetowej przedszkola.
  • Zabieganie o notatki prasowe dotyczące wydarzeń z życia przedszkola.
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku oraz na placu przedszkolnym.

                                      

UWAGI KOŃCOWE

 

    Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola jest otwarta i będzie ulegać modyfikacji w wyniku zmieniających się    uwarunkowań.

Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

 

Przyjęto do realizacji 14.09.2021 r.