Statystyki
- Odwiedziny: 452312
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
KONCEPCJA PRACY I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1
W KRZEPICACH
NA LATA 2021-2024
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcje pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
* Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Z 2017r. poz. 1658)
* Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku - Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. Z 2017 poz. 356),
* Statutu Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Krzepicach
O NASZYM PRZEDSZKOLU
Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. W budynku mieszczą się przestronne sale dydaktyczne, pomieszczenia biurowe i zaplecze pionu żywienia. Budynek przedszkola i przylegający do niego ogród znajdują się na terenie ogrodzonym. Ogród przedszkolny jest przygotowany do zabaw i zajęć ruchowych.
Nasze Przedszkole zapewnia dzieciom wszechstronny, bezpieczny rozwój, uczy przez zabawę. Każdy przedszkolak traktowany jest indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że dzieci czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe.
W przedszkolu duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo dzieci, współpracę z rodzicami, przyrost wiedzy i umiejętności oraz wychowanie społeczno-moralne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na nabywanie umiejętności poprawnej komunikacji interpersonalnej, zachowań empatycznych, współżycia z innymi ludźmi, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, minimalizowanie zachowań agresywnych i konfliktowych oraz ujednolicanie oddziaływań wychowawczych przedszkola z domem rodzinnym .
W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno- obsługowy. Wszyscy pracownicy dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry pedagogicznej przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę Twórczego Przedszkola XXI wieku.
Twórcza, miła i zawsze uśmiechnięta kadra systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w warsztatach, kursach i szkoleniach.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Przedszkole rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i udziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia w zgodzie z sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat – dzieci chętnie tu przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
Rodzice są partnerami przedszkola aktywnie włączającymi się w procesy edukacyjne. Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dzieci.
Przedszkole w swojej pracy kieruje się podstawami prawnymi – szczególnie Konwencją o Prawach Dziecka i Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Przedszkole realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju dziecka i przygotowując go do:
Praca przedszkola podlega ewaluacji, a formułowane i wdrażane wnioski służą doskonaleniu jakości pracy.
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
Cele strategiczne koncepcji na lata 2021 - 2024
KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
* Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
* Modelowanie, projektowanie, pobudzanie, zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność.
* Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie jego specyfiki, osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej.
PROCEDURA DIAGNOZOWANIA DZIECI (6-letnich)
Lp. |
Etap procesu diagnozy
|
Termin realizacji |
1 |
Przygotowanie arkuszy diagnostycznych i kart pracy.
|
Wrzesień |
2 |
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.
|
Wrzesień-listopad |
3 |
Ustalenie działań wspomagających w indywidualnej karcie wspomagania rozwoju dziecka; - diagnoza półroczna
|
Listopad, Styczeń |
4 |
Indywidualne wspomaganie rozwoju dzieci.
|
Na bieżąco |
5 |
Przeprowadzenie diagnozy końcowej -określenie stopnia gotowości szkolnej.
|
Kwiecień |
6 |
Ocena osiągnięć rozwojowych w II półroczu w indywidualnych kartach wspierania rozwoju dziecka.
|
Kwiecień |
7 |
Udzielenie rodzicom informacji o osiągniętym poziomie gotowości szkolnej dzieci.
|
Kwiecień |
KIERUNKI WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
cele ogólne / zadanie
|
forma |
realizacji termin |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami. Kontynuowanie sprawdzonych sposobów komunikacji z rodzicami. |
- ustalenie stałego dnia tygodnia i godzin konsultacji pedagogicznych nauczyciela z rodzicami; - zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte imprezy i uroczystości przedszkolne; - organizowanie spotkań ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, logopedą, - wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka poprzez publikacje w „kącikach dla rodziców" i kserokopie materiałów - aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola; -aktywizowanie członków Rady Rodziców do pozyskiwania informacji o pracy przedszkola od pozostałych rodziców;
|
Od X Wg zainteresowań rodziców
|
Włączenie rodziców w działania przedszkola. |
- współorganizowanie imprez, uroczystości, konkursów; - udział rodziców różnych zawodów w zajęciach dla dzieci; - prezentowanie zamiłowań, hobby na forum grupy i przedszkola; - „Cała Polska czyta dzieciom”- rodzice i znane osobistości z miasta Krzepic czytają bajki w przedszkolu.
|
cały rok
wg planu pracy wychowawczo - dydaktycznej |
DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin |
1. |
Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego. Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów.
|
• rozmowy,
|
wrzesień/ październik, luty każdego roku |
2. |
Doskonalenie warsztatu pracy, stosowanie aktywizujących metod nauczania. |
• warsztaty, kursy, |
według potrzeb |
3. |
Obserwacja zajęć - lekcje koleżeńskie, obserwacja diagnozująca.
|
• warsztaty, |
według ustalonego wcześniej harmonogramu |
4. |
Indywidualne uczestnictwo nauczycieli w kursach i konferencjach. |
• ustalenie potrzeb przedszkola i przedstawienie ich nauczycielom • uczestnictwo w kursach, warsztatach proponowanych przez ośrodki doskonalenia, • indywidualne współdziałanie nauczycieli z doradcami metodycznymi, |
początek każdego roku szkolnego,
według napływających ofert
według potrzeb |
5. |
Wdrażanie doświadczeń i umiejętności nabytych w trakcie szkoleń. |
• gromadzenie materiałów szkoleniowych, • dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, • organizacja warsztatów w zespołach.
|
na bieżąco |
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Wychowanek naszego przedszkola jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami, jest aktywny, dociekliwy i ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej i życiu dorosłym.
> Uczy się:
Zna i wykorzystuje wiedzę o otoczeniu bliższym i dalszym, jest przyjaźnie nastawiony do uczenia się oraz podejmowania wysiłku intelektualnego, dzięki czemu szybko przyswaja nowe wiadomości i umiejętności.
> Myśli:
Jest rozbudzony w kierunku aktywizowania procesów' umysłowych, takich jak: spostrzeganie, porównywanie, klasyfikowanie, analiza i synteza, wyciąganie wniosków, uogólnianie, posługiwanie się pojęciami ogólnymi.
>Poszukuje:
Jest chłonny nowej wiedzy, lubię odkrywać i doświadczać, prezentuje postawę inspiratora własnych odkryć, poszerza swój krąg zainteresowań poznawczych.
> Działa:
Jest twórczy, pomysłowy, kreatywny, cierpliwy, konsekwentny w działaniu, podejmuje się różnorodnych aktywności zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.
> Współpracuje:
Potrafi z innymi podejmować się realizacji zadań, przestrzega ustalonych zasad i norm współżycia w grupie.
> Komunikuje się:
Nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, potrafi wyrażać swoje myśli i potrzeby, umiejętnie kieruje własnymi emocjami.
> Doskonali się:
Wykazuje się samodzielnością, samooceną, samokontrolą w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
UWAGI KOŃCOWE
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola jest otwarta i będzie ulegać modyfikacji w wyniku zmieniających się uwarunkowań.
Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Przyjęto do realizacji 14.09.2021 r.