Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

12 - 16.04.2021 Temat tygodnia: Muzyka wokół nas

 

Temat dnia (16.04 – piątek): Cisza i wrzask.

 

Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – cisza i wrzask.

 

1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner „Schody pełne wrzasku”.

 

Schody pełne wrzasku

 Na obrazku, w słońca blasku

 błyszczą SCHODY PEŁNE BLASKU!

 Ten, kto na tych schodach stanie,

 wrzeszczy jak na zawołanie.

 

 Raz po schodach dzieci gnały,

 zamiast mówić, to wrzeszczały.

 

 Kto za dziećmi biegł? Sąsiadka.

 Z ręki jej wypadła siatka.

 I sąsiadka choć nie chciała,

 to na dzieci nawrzeszczała.

 

 Kiedy sąsiad to usłyszał,

 wrzasnął: - Cicho! Ma być cisza!

 I po schodach biegiem ruszył,

 zatykając w biegu uszy.

 Co to znów za hałas dziki?

 To szczekają dwa jamniki.

 Jeden szczeka raz po raz,

 a ten drugi cały czas.

 

 Kocur usiadł na poręczy

 kocim wrzaskiem wszystkich dręczy.

 Wtem dozorca wrzasną tak:

 - Tylko miotły tutaj brak!

 Po czym miotłę przyniósł z kąta

 i ze schodów WRZASK wysprzątał.

 

 2. Omówienie treści wiersza. Przykładowe pytania: Dlaczego schody były pełne wrzasku? Kto się na nich pojawiał? Kto tworzył hałas? (dzieci, sąsiadka, jamniki, kocur) Dlaczego sąsiad zatkał sobie uszy? Jak należy się w swoim mieszkaniu czy na korytarzu, aby nie przeszkadzać innym? Czy uda nam się odpocząć, kiedy wokół jest głośno?

3. Zabawa plastyczna „Słucham i rysuję”. Dziecko kładzie się (na podłodze) i słucha muzyki relaksacyjnej. Następnie stara się narysować swoje skojarzenia, jakie wywołała ta muzyka.

 https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc

 

 Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne.

 

1. Pogodne ćwiczenia w podskokach 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

 

Temat dnia (15.04 – czwartek): Siedem nutek.

 

Zajęcia matematyczne – kolorowa siódemka.

 1. Zabawa „Wstążkowa siódemka”. Rodzic rozkłada wstążkę lub sznurek w kształcie cyfry 7. Dziecko przechodzi po niej kilka razy w różny sposób; stopa przed stopą, skacząc na prawej, potem na lewej nodze.

2. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 36) – kolorowanie szablonu cyfry, rysowanie cyfry palcem po kartce i w powietrzu, wskazywanie elementów, które występują po siedem.

3. „Ile dni ma tydzień?” – dziecko wymienia dni tygodnia, jakie zna. Sprawdzenie odpowiedzi dziecka 

 "Tydzień liczy siedem dni":  https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ 

 "Dni tygodnia" https://www.youtube.com/watch?v=Y5fAUZna0kI

https://www.youtube.com/watch?v=9r9ZCHM4Z7g

 

 Zajęcia umuzykalniające – po strunach harfy.

1.  Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 37) – rozwijanie logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych.

2. „Co to jest harfa?” – prezentacja instrumentu.

Harfa - instrumenty   Harfa na podium – Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia Nr 2

3. „Dźwięki harfy” – słuchanie utworu: Marcel Tournier Etude de concert "Au Matin" na harfę.

https://www.youtube.com/watch?v=4Plmv75Cwd8

Dziecko za pomocą ruchów ciała oddaje charakter muzyki.     

 

 

 

Temat dnia (14.04 – środa): Jaka jest muzyka?

 

Zajęcia techniczne – robimy instrument.

 

 1. Zabawa słowna „Mój ulubiony instrument to…” Dziecko mówi, jaki jest jego ulubiony instrument i prezentuje sposób grania na nim.

2. Zabawa „Gdzie słychać dźwięki?” – dźwięki słychać  wszędzie: w przedszkolu, w domu, na ulicy, na placu zabaw, w lesie, w parku. Wysłuchanie dźwięków i ich rozpozanawanie.

 https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc 

 https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

 

3. Zabawa techniczna „Robimy instrument”. Potrzebujemy pudełko tekturowe (może być po chusteczkach higienicznych), włóczkę, dziurkacz. Dziecko wycina z pomocą rodzica w pudełku dziurki po dwóch równoległych stronach. W ich miejsce wplata włóczkę i wiąże tak, aby dwie strony się ze sobą połączyły. Ozdabia instrument, używając flamastrów i kawałków papieru kolorowego. Gotową pracę można wykorzystać jako instrument strunowy do zabaw.

 Instrumenty muzyczne | prace plastyczne    Zabawkowa gitara | Instrumenty muzyczne | prace plastyczne, edukacyjne

 

 

Zajęcia umuzykalniające – jakie to nutki?

 

 1. Wysłuchanie i zaśpiewanie piosenki „Miała baba koguta”

 https://www.youtube.com/watch?v=aOl2Chgz0P0

https://www.youtube.com/watch?v=DjIdr-7NWvo

Powtórzenie wiadomości: muzyka „maluje obrazy” na wiele sposobów; nuty utworu mogą być pogodne, skoczne, radosne, taneczne; mogą tez być zadumane, przestraszone, groźne czy rozmarzone; smutne albo wesołe.

 Jakie sa nutki w tej piosence?

 

Temat dnia (13.04 – wtorek): W świecie instrumentów.

 

Zajęcia rozwijające logiczne myślenie – w świecie instrumentów.

1. Ćwiczenia oddechowe „Kolorowe piórka” – wydłużenie fazy wydechowej poprzez dmuchanie piórka lub jednej warstwy chusteczki higienicznej.

2. Zabawa „Dźwięki gazetowe”. Dziecko dostaje dwie kartki gazety. Porusza nimi w taki sposób, aby uzyskać dźwięk zbliżony do szumu wiatru.

3. Obejrzenie filmu edukacyjnego " Instrumenty muzyczne" https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

oraz "Instrumenty muzyczne - zagadki" https://www.youtube.com/watch?v=rXaURvBhjsI

4. Praca plastyczna „Mój ulubiony instrument” – rysowanie ołówkiem, kredkami lub wykonanie dowolną techniką ulubionego instrumentu.

 Galernik NxG v1.0.0 (wersja niezarejestrowana)Znamy instrumenty muzyczne

Zajęcia ruchowe – ćwiczenia przy muzyce.

1. Rytmiczna rozgrzewka w podskokokach https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

2. Skaczemy, biegniemy - wygibasy TV https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

Temat dnia (12.04 – poniedziałek): Butelkowa muzyka.

 

Zajęcia społeczne – instrumenty perkusyjne.

1. „Kosz pełen instrumentów” – prezentacja instrumentów muzycznych: tamburyn, trójkąt, flet prosty, janczary, bębenek, marakasy.

 Nino 14 tamburyn instrument perkusyjny   Trójkąt muzyczny – instrument dla dzieci – sklep Nefere.pl   Flet prosty drewniany - | Sklep EMPIK.COM 

  Instrument perkusyjny, dzwonki, instrumenty    Ręczny bęben z młotkiem, rytmiczny Instrument perkusyjny dla miłośnicy  muzyki lub początkujących, dzieci dzieci zabawki muzyczne|Bęben| -  AliExpress   DUŻE MARAKASY DREWNIANE GRZECHOTKA INSTRUMENT KOL. 9044477661 - Allegro.pl

Nazywanie znanych instrumentów, podawanie skojarzeń związanych z dźwiękiem i wyglądem danego instrumentu.

2. Zabawa naśladowcza „Czarujemy muzykę”. Dziecko wykonuje polecania, np.: Zagraj na bębenku: ram pam pam, ram pam pam.

Weź flet do rąk, przyłóż do ust i zacznij na nim grać.

Teraz czas na skrzypce! Ułóż je na ramieniu, przyłóż brodę do krawędzi, a smyczek do strun.

3. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 36) – utrwalenie wiedzy na temat instrumentów poprzez rozwiązywanie zagadek.

Butelkowa muzyka – eksperymentowanie.

1. Zabawa logopedyczna „Nasza buzia to instrument!” Wydawanie dźwięków zgodnie z instrukcją, np.: Kląskamy. Cmokamy. Nabieramy powietrza do policzków i następnie wypuszczamy.

2. „Butelkowa opowieść” – rodzic szykuje cztery butelki: jedną napełnia do połowy, drugą pozostawia pustą, trzecią napełnia całą, czwartą do ¾ objętości. Dmucha przy szyjkach butelek, prezentując wysokość dźwięków.

3. Ćwiczenie oddechowe „Nasza muzyka”. Dziecko otrzymuje butelke plastikową, do której dmucha, sprawdzając, jaki dźwięk wytwarza się w wyniku takiego działania. Starają się wypuszczać powietrze jak najdłużej.