Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

12.04.2021-16.04.2021 Tematyka tygodnia: Dzień i noc

Dzień I Noc Na Koncepcji Planety Ziemia. | Premium Wektor

 

Temat dnia: Ogień – piątek

* Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązanie zagadki:

Jestem pożyteczny,

lecz wyrządzam też szkody,

daję ludziom ciepło i boję się wody. (ogień)

- Podział wyrazu ogień na sylaby, liczenie sylab, głosek

* Słuchanie wiersza U. Piątkowskiej  „Ogień”

Ogień jak wiecie, ma mnóstwo zalet,

daje nam światło, gdy świecę palę,

ciepłem z kominka pokój ogrzewa,

służy, gdy obiad gotować trzeba.

Ostrożnie jego przyjmuje dary

Bo nawet iskra wznieca pożary.

* Rozmowa na temat wiersza i zastosowania ognia:

- co to jest ogień - to zjawisko w przyrodzie;

- do czego jest potrzebny (gotowanie, ogrzewanie, wytwarzania energii elektrycznej - oświetlanie, przemysł);

- jaki on jest (określenia: potrzebny, niebezpieczny, straszny itp) , trzeba się z nim obchodzić bardzo ostrożnie bo może być przyczyną pożaru.

* Rozmowa o zagrożeniach, jakie niesie ogień.

Jakie szkody wyrządza ogień? (pożar lasu, łąki, budynków, straty w ludziach, zniszczenia w przyrodzie).

Kto gasi pożar? (straż, strażak)

* Przypomnienie  numerów telefonów alarmowych ( numery zapisane na kartkach) dziecko podaje, który numer jest do straży pożarnej i kolejne numery

 

Urząd Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy Telefony alarmowe

 

* Propozycje filmików edukacyjnych

 https://www.youtube.com/watch?v=d1LxxkOOK44

https://www.youtube.com/watch?v=nSoLf3r93sE

https://www.youtube.com/watch?v=KJ8yKtKeNsw

* Zabawy badawcze – propozycje

Przypomnienie dzieciom, że doświadczenia z ogniem zawsze wykonują dorośli, dzieci są obserwatorami.

1. Właściwości ognia - ciepło

Materiały: paląca się świeczka, słoik.

Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Dotykamy dłonią słoika – sprawdzamy czy jest ciepły czy zimny.

Wniosek: ogień daje nam ciepło.

2. Która świeczka zgaśnie szybciej?

Na dwóch zapalonych świeczkach stawiamy duży i mały słoik, a dzieci obserwują, który płomień zgaśnie szybciej, wyciągają wnioski

Wniosek – dłużej pali się świeczka w słoiku większym, ponieważ jest w nim tlen, płomień pali się dotąd, aż w słoiku będzie powietrze z tlenem.

* Wykonanie ćwiczeń KP4 str.64-65

* Zajęcia ruchowe- ćwiczenia przy muzyce

1. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

 https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

2. Skaczemy, biegamy - wygibasy

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

Temat dnia – Po nocy będzie dzień – czwartek

* Zabawa dydaktyczna „ Znajdź obrazek w którego nazwie słyszysz głoskę n . Wyszukiwanie z zbiorze wyciętych z gazet obrazków, w których nazwach słychać głoskę n. (można wykorzystać dowolne przedmioty, zabawki itp.)

* Obejrzenie filmu edukacyjnego pt. „Dzień, noc i pory roku”

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

* Doświadczenie z globusem ( można wykonać jeżeli mamy globus ) na globusie dziecko odszukuje Polskę. Zapalamy latarkę - Słońce nad miejscem wskazanym przez dziecko, dzieci obserwują i próbują wyciągać wnioski na podstawie obserwacji: Jeśli w Polsce, na naszej półkuli, świeci Słońce , to co dzieje się na drugiej półkuli? ( jest noc).

* Proponowane zabawa ruchowa : Słońce świeci, noc zapada” Gramy na tamburynie (np. można wykorzystać plastikową butelkę itp.) dowolny rytm w tym czasie dziecko porusza się swobodnie – świeci Słońce. Podczas pauzy zapada noc, dzieci kładą się na dywanie i śpią. Zabawę powtarzamy kilka razy.

* Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 62-63

* „Świat nocą” – praca plastyczna:

- Rysowanie świecą na kartce papieru .

- Zamalowywanie kartki czarną –granatową farbą.

- Nadawanie tytułu wykonanej pracy

 

Temat dnia – Kto nie śpi w nocy? - środa

* Zajęcia z zakresu wspomagania mowy.  Słuchanie opowiadania U. Piątkowskiej pt. „Kto nie śpi w nocy?”

Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta , które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.

- Dzisiaj nie pójdę spać – postanowił.

Przygotował kanapki, termos z ciepła herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka. Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.

Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.

- O ! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.

- Hu, hu. któż to w nocy hałasuje, hu, hu ? – odezwał się jakiś pohukujący głos.

Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schowa się pod ławkę.

- Przepraszam, hej, hop, a kto pyta?

I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się , że stanęła przed nim Sowa.

- Czy nie powinieneś teraz spać Trampolinku hu, hu ? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki..

- Słyszałam Cię daleko, daleko stąd .

- Naprawdę ? – zdziwił się Trampolinek.

-Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.

- A ja w ogóle nie słyszałem jak pani przyleciała.

Sowa rozejrzała się dookoła, żeby sprawdzić czy nikogo obcego nie ma w pobliżu i powiedziała: - Zdradzę Ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać jak frunę hu, hu.

- Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.

Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrąci kamyk. Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.

- Nie martw się Trampolinku  - pocieszyła go Sowa – latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie jak Ty hu, hu.

I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki, wypił herbatę z termosu. Trochę mu się nudziło , więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. Gdy tak się bawił latarką przyleciały ćmy.

- Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!

Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha :

      Opowiem Ci tylko tyle:

       Ćmy są to nocne motyle,

       Do światła pędzą jak strzały,

       Więc zgaś latarkę mój mały.

Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.

- Och nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do Sali.

- Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska.

- Przyszedłem po Ciebie, bo też dobrze w nocy widzę.

- Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem jak nadchodzisz.

- Bo potrafię skradać się bez szelestu łaaa – zaryczał Tygrysek.

- Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową  Trampolinek.

I poszli razem do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe czy sowa to słyszała?

* Rozmowa na temat opowiadania np. Gdzie wybrał się Trampolinek? Co widział Trampolinek na niebie w nocy? Jakie spotkał zwierzątka?  Czy wy znacie inne zwierzątka , które też są aktywne nocą?

* Oglądanie zwierzątek w encyklopedii, internecie ( wymienionych w opowiadaniu oraz innych np. nietoperza, słowika, jeża, dzika, rysia czy kuny leśnej).

Las nocą też jest intrygujący — Lasy Państwowe  Nocny tryb życia – Wikipedia, wolna encyklopedia Ćmy, motyle nocne (Heterocera) | DinoAnimals.pl Borsuk - opis, występowanie i zdjęcia. Zwierzę borsuk ciekawostki Dzień dobry! Dziś porozmawiamy o zwierzętach aktywnych nocą. Zapraszamy!  Pani Asia i Pani Estera Data: 10.06.2020 Temat: Zwi Kuna leśna – opis, występowanie i zdjęcia. Zwierzę kuna leśna ciekawostki Wilki zwierzęta groźne i bezwzględne, czy wyrozumiałe i inteligentne?

*  Układanie zdań z nazwami tych zwierząt.

* Wykonanie  ćwiczeń KP4 str. 60-61

* Lepienie z plasteliny lub ciastoliny zwierzątek.

 

 

Temat dnia-  Co robi Trampolinek ? - wtorek

Przygotowanie do nauki czytania i pisania

* Ćwiczenia oddechowe  dmuchanie na tarczę zrobionego zegara – krótkie, szybkie wdechy i powolne wydmuchiwanie nabranego powietrza - próba przesunięcia wydychanym powietrzem wskazówek  ( jeśli nie na zrobionego zegara dmuchnie na piórka, waciki itp.)                                                          
* Omówienie obrazków przedstawiających Trampolinka nocą i o poranku.                                                                                                                                       Chętne dzieci czytają teksty przy obrazkach w KP4 str.56- 57                                                                                                                                              
* Wyróżnianie głoski n w nagłosie w słowach noc, Norbert                                                                                                                                                      
* Prezentacja drukowanej i pisanej litery n, N                                                                                                                                                                         
* Analiza i synteza wyrazów noc, Norbert                                                                                                                                                                            
* Czytanie globalne wyrazów                                                                                                                                                                                                    
* Wyszukiwanie słów zaczynających się na głoskę n  i zawierających głoskę n.                                                                                                                   
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str.56-59

* Zabawa ruchowa „Dzień- noc” Na hasło dzień dzieci swobodnie biegają , a na hasło noc siadają i rękami zasłaniają oczy.

* Zabawa „Na jednej nodze” Dzieci spacerują, na sygnał zatrzymują się. Rodzic mówi nazwy różnych przedmiotów, jeśli dziecko usłyszy wyraz zaczynający się na głoskę n dziecko staje na jednej nodze i próbuje przez chwilę wytrzymać w bezruchu.                                                                            

* Układanie z wełny poznanych kształtów np. liter, cyfr, figur – spacerowania po nich stopa do stopy.  

* Zajęcia plastyczne. Malowanie farbami - temat pracy "Świat w nocy"

 

 

Temat dnia- Zegarmistrz - poniedziałek

* Oglądanie starych i współczesnych czasomierzy (np. klepsydra, zegar z kukułką, budzik, zegarek na rękę, zegarek elektroniczny z wykorzystaniem np.  internetu, encyklopedii, naturalnych okazów ).

 011/08 Zegarek Kieszonkowy Timemaster Sklep internetowy z zegarami z kukułką w WarszawieZegar z wahadłem, DREWNIANY, E05.3892.50 7830925582 - Allegro.plMetalowy Zegar Budzik Głośny Srebrny Podświetlenie 7685537793 - Allegro.plZEGAR budzik termometr +AUTOMATYCZNE PODŚWIETLENIE 8439212453 - Allegro.plKlepsydra wiktoriańska mosiężna oprawiona skórą czas 10 min. grawer opcja -  Karuzela PrezentówZegarek damski na rękę pasek skórzany brązowy Perfect- Sklep Krateczka  Kolory brązowy, beżowyZegarki na rękę Casio wZegar cyfrowy z wyświetlaczem i alarmem, sterowany radiem czarny JVD  RB9075.1 - www.zegarki-diament.pl Zegary słoneczne w ogrodzie - ciekawy element małej architektury ogrodowej  - murator.pl

* Rozmowa na temat zegarów, pracy zegarmistrza.

* Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie na kartkach papieru obiema rękami spiral symbolizujących nakręcanie zegara, prawą ręką w prawą stronę lewą ręką w lewą stronę.

* „Zegary” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi. Zapraszamy dzieci do zabawy w zegary. Dzieci będą naśladować na zmianę, wielki zegar stojący, mały zegar ścienny i maleńki zegarek noszony na ręku. Na sygnał wielki zegar- dzieci wołają bim- bom, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Na sygnał – mały zegar, dzieci wołają tik-tak, poruszając marszowym krokiem. Na sygnał - maleńki zegarek, dzieci wołając: tiku-tiku. Na sygnał – która godzina dzieci naśladują bicie zegara  „bim, bam, bom równocześnie klaszcząc. Zabawę powtarzamy kilka razy.

* Zabawa logopedyczna „Cykanie zegara” Naśladowanie odgłosu zegara ( cyk, cyk, cyk – cicho, głośno kilka razy).

* Praca techniczno-plastyczna – Zegar

Wykonane zegara/zegarka według pomysłów dzieci, zaznaczenie godzin, przymocowanie wskazówek.

( Kilka propozycji prac: zegar na papierowym talerzyku, tarcza zegara ze starej płyty CV, zegar z kukułką z pudełka po chusteczkach itp. )