Statystyki
- Odwiedziny: 452161
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
Temat dnia: Ogień – piątek
* Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązanie zagadki:
Jestem pożyteczny,
lecz wyrządzam też szkody,
daję ludziom ciepło i boję się wody. (ogień)
- Podział wyrazu ogień na sylaby, liczenie sylab, głosek
* Słuchanie wiersza U. Piątkowskiej „Ogień”
Ogień jak wiecie, ma mnóstwo zalet,
daje nam światło, gdy świecę palę,
ciepłem z kominka pokój ogrzewa,
służy, gdy obiad gotować trzeba.
Ostrożnie jego przyjmuje dary
Bo nawet iskra wznieca pożary.
* Rozmowa na temat wiersza i zastosowania ognia:
- co to jest ogień - to zjawisko w przyrodzie;
- do czego jest potrzebny (gotowanie, ogrzewanie, wytwarzania energii elektrycznej - oświetlanie, przemysł);
- jaki on jest (określenia: potrzebny, niebezpieczny, straszny itp) , trzeba się z nim obchodzić bardzo ostrożnie bo może być przyczyną pożaru.
* Rozmowa o zagrożeniach, jakie niesie ogień.
Jakie szkody wyrządza ogień? (pożar lasu, łąki, budynków, straty w ludziach, zniszczenia w przyrodzie).
Kto gasi pożar? (straż, strażak)
* Przypomnienie numerów telefonów alarmowych ( numery zapisane na kartkach) dziecko podaje, który numer jest do straży pożarnej i kolejne numery
* Propozycje filmików edukacyjnych
https://www.youtube.com/watch?v=d1LxxkOOK44
https://www.youtube.com/watch?v=nSoLf3r93sE
https://www.youtube.com/watch?v=KJ8yKtKeNsw
* Zabawy badawcze – propozycje
Przypomnienie dzieciom, że doświadczenia z ogniem zawsze wykonują dorośli, dzieci są obserwatorami.
1. Właściwości ognia - ciepło
Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Dotykamy dłonią słoika – sprawdzamy czy jest ciepły czy zimny.
Wniosek: ogień daje nam ciepło.
2. Która świeczka zgaśnie szybciej?
Na dwóch zapalonych świeczkach stawiamy duży i mały słoik, a dzieci obserwują, który płomień zgaśnie szybciej, wyciągają wnioski
Wniosek – dłużej pali się świeczka w słoiku większym, ponieważ jest w nim tlen, płomień pali się dotąd, aż w słoiku będzie powietrze z tlenem.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str.64-65
* Zajęcia ruchowe- ćwiczenia przy muzyce
1. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2. Skaczemy, biegamy - wygibasy
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Temat dnia – Po nocy będzie dzień – czwartek
* Zabawa dydaktyczna „ Znajdź obrazek w którego nazwie słyszysz głoskę n . Wyszukiwanie z zbiorze wyciętych z gazet obrazków, w których nazwach słychać głoskę n. (można wykorzystać dowolne przedmioty, zabawki itp.)
* Obejrzenie filmu edukacyjnego pt. „Dzień, noc i pory roku”
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
* Doświadczenie z globusem ( można wykonać jeżeli mamy globus ) na globusie dziecko odszukuje Polskę. Zapalamy latarkę - Słońce nad miejscem wskazanym przez dziecko, dzieci obserwują i próbują wyciągać wnioski na podstawie obserwacji: Jeśli w Polsce, na naszej półkuli, świeci Słońce , to co dzieje się na drugiej półkuli? ( jest noc).
* Proponowane zabawa ruchowa : Słońce świeci, noc zapada” Gramy na tamburynie (np. można wykorzystać plastikową butelkę itp.) dowolny rytm w tym czasie dziecko porusza się swobodnie – świeci Słońce. Podczas pauzy zapada noc, dzieci kładą się na dywanie i śpią. Zabawę powtarzamy kilka razy.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 62-63
* „Świat nocą” – praca plastyczna:
- Rysowanie świecą na kartce papieru .
- Zamalowywanie kartki czarną –granatową farbą.
- Nadawanie tytułu wykonanej pracy
Temat dnia – Kto nie śpi w nocy? - środa
* Zajęcia z zakresu wspomagania mowy. Słuchanie opowiadania U. Piątkowskiej pt. „Kto nie śpi w nocy?”
Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta , które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.
- Dzisiaj nie pójdę spać – postanowił.
Przygotował kanapki, termos z ciepła herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka. Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.
Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.
- O ! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.
- Hu, hu. któż to w nocy hałasuje, hu, hu ? – odezwał się jakiś pohukujący głos.
Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schowa się pod ławkę.
- Przepraszam, hej, hop, a kto pyta?
I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się , że stanęła przed nim Sowa.
- Czy nie powinieneś teraz spać Trampolinku hu, hu ? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki..
- Słyszałam Cię daleko, daleko stąd .
- Naprawdę ? – zdziwił się Trampolinek.
-Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.
- A ja w ogóle nie słyszałem jak pani przyleciała.
Sowa rozejrzała się dookoła, żeby sprawdzić czy nikogo obcego nie ma w pobliżu i powiedziała: - Zdradzę Ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać jak frunę hu, hu.
- Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.
Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrąci kamyk. Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.
- Nie martw się Trampolinku - pocieszyła go Sowa – latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie jak Ty hu, hu.
I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki, wypił herbatę z termosu. Trochę mu się nudziło , więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. Gdy tak się bawił latarką przyleciały ćmy.
- Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!
Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha :
Opowiem Ci tylko tyle:
Ćmy są to nocne motyle,
Do światła pędzą jak strzały,
Więc zgaś latarkę mój mały.
Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.
- Och nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do Sali.
- Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska.
- Przyszedłem po Ciebie, bo też dobrze w nocy widzę.
- Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem jak nadchodzisz.
- Bo potrafię skradać się bez szelestu łaaa – zaryczał Tygrysek.
- Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek.
I poszli razem do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe czy sowa to słyszała?
* Rozmowa na temat opowiadania np. Gdzie wybrał się Trampolinek? Co widział Trampolinek na niebie w nocy? Jakie spotkał zwierzątka? Czy wy znacie inne zwierzątka , które też są aktywne nocą?
* Oglądanie zwierzątek w encyklopedii, internecie ( wymienionych w opowiadaniu oraz innych np. nietoperza, słowika, jeża, dzika, rysia czy kuny leśnej).
* Układanie zdań z nazwami tych zwierząt.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 60-61
* Lepienie z plasteliny lub ciastoliny zwierzątek.
Temat dnia- Co robi Trampolinek ? - wtorek
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
* Zabawa ruchowa „Dzień- noc” Na hasło dzień dzieci swobodnie biegają , a na hasło noc siadają i rękami zasłaniają oczy.
* Zabawa „Na jednej nodze” Dzieci spacerują, na sygnał zatrzymują się. Rodzic mówi nazwy różnych przedmiotów, jeśli dziecko usłyszy wyraz zaczynający się na głoskę n dziecko staje na jednej nodze i próbuje przez chwilę wytrzymać w bezruchu.
* Układanie z wełny poznanych kształtów np. liter, cyfr, figur – spacerowania po nich stopa do stopy.
* Zajęcia plastyczne. Malowanie farbami - temat pracy "Świat w nocy"
Temat dnia- Zegarmistrz - poniedziałek
* Oglądanie starych i współczesnych czasomierzy (np. klepsydra, zegar z kukułką, budzik, zegarek na rękę, zegarek elektroniczny z wykorzystaniem np. internetu, encyklopedii, naturalnych okazów ).
* Rozmowa na temat zegarów, pracy zegarmistrza.
* Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie na kartkach papieru obiema rękami spiral symbolizujących nakręcanie zegara, prawą ręką w prawą stronę lewą ręką w lewą stronę.
* „Zegary” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi. Zapraszamy dzieci do zabawy w zegary. Dzieci będą naśladować na zmianę, wielki zegar stojący, mały zegar ścienny i maleńki zegarek noszony na ręku. Na sygnał wielki zegar- dzieci wołają bim- bom, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Na sygnał – mały zegar, dzieci wołają tik-tak, poruszając marszowym krokiem. Na sygnał - maleńki zegarek, dzieci wołając: tiku-tiku. Na sygnał – która godzina dzieci naśladują bicie zegara „bim, bam, bom równocześnie klaszcząc. Zabawę powtarzamy kilka razy.
* Zabawa logopedyczna „Cykanie zegara” Naśladowanie odgłosu zegara ( cyk, cyk, cyk – cicho, głośno kilka razy).
* Praca techniczno-plastyczna – Zegar
Wykonane zegara/zegarka według pomysłów dzieci, zaznaczenie godzin, przymocowanie wskazówek.
( Kilka propozycji prac: zegar na papierowym talerzyku, tarcza zegara ze starej płyty CV, zegar z kukułką z pudełka po chusteczkach itp. )