Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

6.04-9.04.2021 r.- Tematyka tygodnia:"Dzień i noc".

Piątek- Zwierzęta, które lubią noc.

  • Poznawanie nazw zwierząt aktywnych nocą: borsuk, sowa, nietoperz, jeż

Rodzic wyjaśnia dziecku: Niektóre zwierzęta lubią kiedy jest ciemno i chłodno, a tak jest właśnie nocą.

W dzień śpią a w nocy budzą się np. by polować, szukać pożywienia.

 Nie są wtedy zbyt widoczne i mogą uniknąć wielu niebezpieczeństw.

Takie zwierzęta mają dobry słuch, węch oraz oczy, które dobrze widzą w ciemności.

 

Następnie rodzic pokazuje dziecku poniższe ilustracje i zachęca je do nazywania zwierząt oraz opisywania ich wyglądu.

Rodzic zaś dopowiada ciekawostki na temat zwierząt (można skorzystać z informacji zamieszczonymi pod ilustracjami).

 

Sowa jest symbolem wiedzy. To ptak, który poluje przeważnie w nocy. Ma duże oczy, ostry dziób i potężne pazury.

Mieszka w lesie. Poluje na myszy, norki czy szczury. W dzień przeważnie śpi w dziuplach drzew.

Jest bardzo szybka i zwinna. Nie wydaje dźwięków podczas lotu.

 

Borsuk to średniej wielkości zwierzę, którego ulubioną porą dnia jest noc. Na głowie ma biało czarne pasy.

Jego łapy zakończone są długimi pazurami. Borsuk ma małe oczy i uszy, posiada ogon. Mieszka w lesie.

W dzień przesiaduje w norze, która ma wiele korytarzy i utrzymana jest w czystości. Porusza się powoli, jest wszystkożerny.

Chętnie zjada chrząszcze, dżdżownice, jagody, ślimaki czy myszy. Zimą zapada w sen.

 

 

Jeż jest małym zwierzątkiem, którego ciało pokrywają kolce. Można go zobaczyć o zmierzchu i nocą.

Wtedy wychodzi w poszukiwaniu pożywienia. Zjada głównie owady, ślimaki, grzyby. W dzień śpi ukryty pod liśćmi.

Zamieszkuje lasy, parki, ogrody i pola. Ma dobry słuch i węch.

W razie niebezpieczeństwa nie ucieka ale zwija się w kolczastą kulkę. Zimą zapada w sen.

 

Nietoperz to niewielkie zwierzę nocne. Ma skrzydła, które umożliwiają mu latanie. Posiada małe oczy, dość duże uszy.

Ma dobry słuch. Większość gatunków nietoperzy żywi się owadami.

Zimą kiedy nie latają owady, nietoperze nie mają możliwości zdobycia pożywienia.

Zapadają wówczas w stan głębokiego uśpienia zwanego hibernacją.

Zimowymi schronieniami nietoperzy są najczęściej różnego rodzaju podziemia np. jaskinie, piwnice.

 

  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.

Karta pracy „Puchata sowa”- wyklejane sowy watą i malowanie farbami.

 

Czwartek- Rytmy dnia i nocy.

Dziś sprawdziło się przysłowie :

 

  • Zabawa dydaktyczna- rodzic wymienia różne czynności- dzieci zgadują czy robi się je w dzień czy w nocy.

 

 

 

 

 

  • Nauka piosenki o pewnym kotku pt. „Słonko idzie spać”. sł. Urszula Piotrowska

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=pqxguhz0ncY&t=14s

 

1.Słonko idzie spać

pod puszysty koc.

Dzień się kończy, ciemno wkoło

i przychodzi noc.

 

2. Skacze kot na dach

i wygina grzbiet.

Mruczy cicho do księżyca:

w plecki podrap mnie.

 

3. Wszystkie gwiazdy w śmiech:

ten zabawny kot

chce po dachach biegać z nami,

ciągnie go do psot.

 

4. Słonko wstaje już,

budzi jasny dzień.

Kot przeciąga się i ziewa,

Chyba czas na sen.

 

  • Utrwalanie słów piosenki
  • Ilustrowanie ruchem słów piosenki wg inwencji dziecka
  • Zabawa matematyczna „Układamy rytmy”

Np. obrazki przedstawiające gwiazdki, księżyc, słoneczka, i układają z nich rytmy  niebieskie kartki- białe

Księżyc, gwiazdki – słońce

 

Środa

  • Noc w przedszkolu – co robią zabawki nocą?
  • Stosowanie pojęć : księżyc, słońce, gwiazdy.
  • Rysowanie księżyca i sześciu gwiazdek.
  • Zabawa: czy to dzień, czy to noc- zasłaniamy rolety- w dzień biegamy, nocą śpimy.
  • Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek pt. :Nocą”.

 

Ciemną nocą, głuchą nocą,

Kiedy dzieci śpią, nie psocą,

Cicho robi się w przedszkolu.

I spokojnie jest …z pozoru.

 

Bo w szufladzie już cos stuka-

Pewnie krasnal wyjścia szuka:

Biurko chwieje się i skrzypi,

Z szafy słychać dziwne „szy…pii…”,

Spod dywanu cos wybiega

Piegowaty smok w pepegach.

Nawet w książkach coś się dzieje:

Król z obrazka TIR-em wieje,

Baba-jaga mknie do wróżki

Na dziewczęce pogaduszki,

Z ciuchcią zaś plotkuje traktor:

- Brum, doprawdy?

- Tak! To- tak – to!

Trzy pluszowe rude słonie

Graja w klasy na balkonie,

A dinozaur bez ogródek

Ciągle depcze nam ogródek.

Bo w przedszkolu , ciemną nocą,

 to zabawki właśnie psocą!

 

  • Rozwijanie logicznego myślenia i wyobraźni.
  • Narysuj elementy nocy
  • Narysuj elementy dnia
  • Swobodne wypowiedzi dzieci kto bawi się w przedszkolu w dzień a kto w nocy.

 

 

 

Wtorek-" Po nocy dzień, a po dniu – noc".

  • Rozmowy z dziećmi na temat rozumienia następstw dnia i nocy.
  • Co świeci w dzień, a co świeci w nocy ?
  • Rysowanie słońca i księżyca.
  • Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej pt. „Po nocy dzień a po dniu- noc”.

Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw. Hej, hop! Skakał na

trampolinie coraz wyżej i wyżej.

–Słoneczko! –zawołał Trampolinek.

–Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie!

–Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień –odpowiedziały słoneczne promyki.

–Wkrótce słońce zajdzie i będzie ciemno.

 I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba. Wokoło zrobiło się szaro.

Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki, a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.

Tampolinek pobiegł do sali. Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu.

–A ja nie pójdę spać –postanowił Trampolinek.

– Zaczekam, aż znowu wróci dzień.

–Ale noc jest do spania –tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego

domku.

Trampolinek usiadł na werandzie. Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd.

Zabawki spały, a Trampolinek liczył gwiazdy. Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka.

–Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony –przekonywał księżyc,

agwiazdy migotały przyjaźnie. I zanuciły kołysankę:

 

Ciemna noc po jasnym dniu idzie

Z koszem pełnym snów.

Kołysanki płyną z gwiazd,

każda inną bajkę zna.

Trampolinku, czas na sen,

 zanim przyjdzie nowy dzień.

 

Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął. Spał iśniła mu się trampolina... Rano promyki słońca połaskotały go w policzek.

–Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!

–A gdzie księżyc i gwiazdy? –pytał zdziwiony Trampolinek.

–Noc się skończyła –odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem.

 

Wstały ptaki skoro świt,

rannym ptaszkiem bądź i ty.

Pięknych przygód dam ci moc,

 zanim znowu przyjdzie noc.

 

Trampolinek miał bardzo dobry humorek.

–Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? –zapytał zabawek.

–Wiemy, wiemy!

 –A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc? I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać. Hej, hop!

 

Pytania do opowiadania:

 

Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce?

Co się pojawiło na niebie?

Co się stało z kwiatkami?-

Co zrobiły wróbelki?

Co lalki powiedziały Trampolinkowi?

Co Trampolinek powiedział zabawkom?

 

  • Ćwiczenie z globusem – uzmysłowienie dzieciom obrotu ziemi wokół własnej osi co powoduje na jednej półkuli dzień a na drugiej noc.
  • Link do filmu pt. „Dzień, noc i pory roku”. https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k