Statystyki
- Odwiedziny: 451694
- Do końca roku: 231 dni
- Do wakacji: 38 dni
Temat dnia (09.04 – piątek): W poszukiwaniu nocy.
Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – w poszukiwaniu nocy.
1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Piesek i noc”.
Piesek i noc
Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami!
- Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej.
- Nie będę czekał, hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy.
I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę.
Zawołał do promieni słonecznych:
- Promyki, promyki, gdzie jest noc?
Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc. Jak to robiły każdego dnia.
Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że Piesek żartuje i pomknął gdzieś daleko.
Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej zabawie, a potem zapytał:
- Szpaki, szpaki, czy wiecie, gdzie jest noc?
- Nie wiemy, ale może sowa ci powie, bo ona bardzo lubi noc.
Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.
- Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc?
- Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli.
- Czy to daleko, hau, hau?
Sowa uśmiechnęła się do Pieska.
- Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama cię odnajdzie.
- Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem.
- Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam już będzie dzień.
- Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau.
Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzynka i zaszczekał:
- Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać.
Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola.
A tymczasem wkoło zaczęło robić się szaro. Kiedy piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek.
- Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć.
- Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.
2. Rozmowa na temat treści utworu. Dziecko odpowiada na pytania: Czego szukał Piesek? Kogo pytał o drogę? Jakie ptaki kąpały się w kałuży? Dlatego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc? Jak długo Piesek szukał nocy?
Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – zegar pór roku.
1. Rozwiązywanie zagadek dotyczących pór roku.
Tęsknimy za nią po długiej zimie,
czekamy, kiedy zimno minie.
Z nią przecież jest radości tyle!
Pierwsze kwiaty i motyle. (wiosna)
O tej porze roku mamy wakacje,
Ciepłe dni i kwitnące akacje,
kolorowe kwiaty i złociste promienie,
które słońce zsyła nam na ziemię. (lato)
Kolorowe liście rozrzuca dookoła,
Żołędzie i kasztany, które zabiorę do przedszkola. (jesień)
Przychodzi po jesieni. Bywa mroźna i sroga.
Śnieg zostawia w ogródkach, a szron na samochodach. (zima)
2. Praca plastyczna „Zegar pór roku”. Dziecko wycina koło z bloku technicznego. Z pomocą rodzica dzieli koło na 4 równe części. Każda ćwiartka jest odpowiednikiem jednej z pór roku. Zadaniem dziecka jest stworzenie obrazków nawiązujących do: wiosny, lata, jesieni i zimy. Na środku rodzic przyczepia wskazówki ze sztywnego papieru kolorowego. Przytwierdza je pineską i korkiem.
Temat dnia (08.04 – czwartek): Śpiewamy kołysankę.
Zajęcia umuzykalniające – cicho i głośno
1. Ćwiczenie dykcyjne „Głośno, cicho”. Dziecko wypowiada wyraźnie zaproponowane sylaby, np.: mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi lub inne. Rodzic - jak prawdziwy dyrygent – będzie pokazywał, czy mają być one wypowiadane głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni:
2. Ćwiczenie głosowe. Dziecko ma podać słowa, które kojarzą się:
3. Wysłuchanie i nauka kołysanki „Siwa chmurka”
https://www.youtube.com/watch?v=h4P9ammTc1w
Małe dzieci mrużą już oczka.
Małym dzieciom znów chce się spać,
Bo do okien zagląda nocka.
Będzie nam cicho śpiewać i grać.
Siwa chmurka po niebie płynie,
Siwy ptaszek za oknem śpi.
Mały świerszczyk zasnął w kominie.
Zaśnij, dziecinko, zaśnij i ty.
Zajęcia przyrodnicze – czy wszyscy śpimy nocą?
1. Rozmowa tematyczna: Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą? Czy zwierzęta śpią tylko w nocy? Swobodne wypowiedzi dziecka.
2. Ustalenie, które zwierzęta są aktywne w dzień (śpią w nocy), a które prowadzą nocny tryb życia (w dzień śpią):
3. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 56) – rozwijanie logicznego myślenia i zdolności plastycznych poprzez rysowanie i kolorowanie obrazka przedstawiającego to samo, ale w różnych porach doby.
Temat dnia (07.04 – środa): Kiedy jest noc?
1. Rozwiązywanie zagadek wprowadzających.
Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.
Wysyła promienie do mnie i do ciebie. (słońce)
Bywa kulisty, bywa jak rożek.
Pojawia się nocą w srebrnym kolorze. (księżyc)
Rozsypane po niebie nocą
W złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)
2. Wysłuchanie tekstu literackiego Doroty Gellner „Smok”.
Smok
Przyszedł sobie smok. Nazywał się MROK. Najpierw połknął wszystkie szkiełka, koraliki, świecidełka, pęknięte lusterko i pasek z klamerką. Potem w kuchni siadł, wszystkie blaski zjadł. Zlizał z filiżanek wzorki pozłacane i ze szklanek wszystkich kryształowe listki.
Wreszcie dłuuugim skokiem przeleciał nad blokiem.
Przeleciał nad blokiem, wypił światła z okien, tupnął smoczą nogą, świat omroczył mrokiem.
Dziecko odpowiada na pytania, np.: Co zrobił smok? Jak się nazywał? Jak myślisz, dlaczego właśnie tak się nazywał? Co smok zjadał? Co się stało na końcu?
3. „O jakiej porze dnia?” – dziecko określa, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano, w południe czy wieczorem. Rodzic podaje zdania, np.:
Budzimy się. Kładziemy się spać. Myjemy zęby. Jemy obiad.
4. Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy – obejrzenie filmu na YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
Temat dnia (06.04 – wtorek): N jak noc.
Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
1. Zabawa z obrazkami.
Dziecko ogląda obrazki, wskazuje te, których nazwy rozpoczynają się głoską n, np.: noga, nos, okulary, aparat, nenufar, nici.
2. „Sylabizuj ze mną” – dzielenie na sylaby wyrazów rozpoczynających się głoską n.
3. Ćwiczenie koordynacji „Po śladzie”. Układanie litery N ze wstążki lub sznurka; spacer po literze stopa przed stopą.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 64) – kolorowanie szablonu litery.
Zajęcia plastyczne – nenufar na wodzie.
Pięknie wygląda na tafli wody.
Słynie z niezwykłej swojej urody.
Ma duże liście, różowe płatki.
To kwiat naprawdę niezwykle rzadki. (nenufar, lilia wodna)
1. Praca plastyczna „Nenufar na wodzie”. Dzieci wycinają duże szablony liści z zielonego bloku technicznego. Z różowej bibuły wycinają płatki i przyklejają je – jeden na drugi. Na środku kwiatu umieszczają kulkę z plasteliny w kolorze żółtym.