Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

06 – 09.04.2021 Temat tygodnia: Dzień i noc

Temat dnia (09.04 – piątek): W poszukiwaniu nocy.

 

Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – w poszukiwaniu nocy.

 

1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Piesek i noc”.

 

Piesek i noc

Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami!

- Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej.

- Nie będę czekał, hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy.

I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę.

Zawołał do promieni słonecznych:

- Promyki, promyki, gdzie jest noc?

Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc. Jak to robiły każdego dnia.

Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że Piesek żartuje i pomknął gdzieś daleko.

Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej zabawie, a potem zapytał:

- Szpaki, szpaki, czy wiecie, gdzie jest noc?

- Nie wiemy, ale może sowa ci powie, bo ona bardzo lubi noc.

Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.

- Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc?

- Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli.

- Czy to daleko, hau, hau?

Sowa uśmiechnęła się do Pieska.

- Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama cię odnajdzie.

- Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem.

- Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam już będzie dzień.

- Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau.

Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzynka i zaszczekał:

- Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać.

Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola.

A tymczasem wkoło zaczęło robić się szaro. Kiedy piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek.

- Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć.

- Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.

 

2. Rozmowa na temat treści utworu. Dziecko odpowiada na pytania: Czego szukał Piesek? Kogo pytał o drogę? Jakie ptaki kąpały się w kałuży? Dlatego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc? Jak długo Piesek szukał nocy?

 

Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – zegar pór roku.

1. Rozwiązywanie zagadek dotyczących pór roku.

 

Tęsknimy za nią po długiej zimie,

czekamy, kiedy zimno minie.

Z nią przecież jest radości tyle!

Pierwsze kwiaty i motyle.          (wiosna)  

 

O tej porze roku  mamy wakacje,

Ciepłe dni i kwitnące akacje,

kolorowe kwiaty i złociste promienie,

które słońce zsyła nam na ziemię.        (lato)

 

Kolorowe liście rozrzuca  dookoła,

Żołędzie i kasztany, które zabiorę do przedszkola.     (jesień)

 

Przychodzi po jesieni. Bywa mroźna i sroga.

Śnieg zostawia w ogródkach, a szron na samochodach.       (zima)

 

2. Praca plastyczna „Zegar pór roku”. Dziecko wycina koło z bloku technicznego. Z pomocą rodzica dzieli koło na 4 równe części. Każda ćwiartka jest odpowiednikiem jednej z pór roku. Zadaniem dziecka jest stworzenie obrazków nawiązujących do: wiosny, lata, jesieni i zimy. Na środku rodzic przyczepia wskazówki ze sztywnego papieru kolorowego. Przytwierdza je pineską i korkiem.  

 Zegar pór roku 30.04.2020 r. - Przedszkole Publiczne nr 14 w Łomży  Układanka „Pory roku” | Moje Montessori  Zegar pór roku 30.04.2020 r. - Przedszkole Publiczne nr 14 w Łomży

 

 

Temat dnia (08.04 – czwartek): Śpiewamy kołysankę.

 

Zajęcia umuzykalniające – cicho i głośno

1. Ćwiczenie dykcyjne  „Głośno, cicho”. Dziecko wypowiada wyraźnie zaproponowane sylaby, np.: mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi lub inne. Rodzic -  jak prawdziwy dyrygent – będzie pokazywał, czy mają być one wypowiadane głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni:

  • dłonie blisko siebie – cicho
  • dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno
  • dłonie rozsuwające się – coraz głośniej
  • dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej

 

2. Ćwiczenie głosowe. Dziecko ma podać słowa, które kojarzą się:

  • z ciszą lub ją oznaczają (cicho sza!, cii, sza!, cyt!, pst! itp.)
  • z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem (hop, hop!, hurra!, hej!, łup!, tup!, bach! itp.)

 

3. Wysłuchanie i nauka kołysanki „Siwa chmurka

https://www.youtube.com/watch?v=h4P9ammTc1w

Małe dzieci mrużą już oczka.

Małym dzieciom znów chce się spać,

Bo do okien zagląda nocka.

Będzie nam cicho śpiewać i grać.

 

Siwa chmurka po niebie płynie,

Siwy ptaszek za oknem śpi.

Mały świerszczyk zasnął w kominie.

Zaśnij, dziecinko, zaśnij i ty.

 

Zajęcia przyrodnicze – czy wszyscy śpimy nocą?

1. Rozmowa tematyczna: Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą? Czy zwierzęta śpią tylko w nocy? Swobodne wypowiedzi dziecka.

2. Ustalenie, które zwierzęta są aktywne w dzień (śpią w nocy), a które prowadzą nocny tryb życia (w dzień śpią):

3. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 56) – rozwijanie logicznego myślenia i zdolności plastycznych poprzez rysowanie i kolorowanie obrazka przedstawiającego to samo, ale w różnych porach doby.

 

 

 

 

Temat dnia (07.04 – środa): Kiedy jest noc?

 

1. Rozwiązywanie zagadek wprowadzających.

 

Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.

Wysyła promienie do mnie i do ciebie.      (słońce)   

    10 niezwykłych faktów o Słońcu - nasza gwiazda skrywa coraz mniej tajemnic

 

Bywa kulisty, bywa jak rożek.

Pojawia się nocą w srebrnym kolorze.     (księżyc)

Księżyc | Astrofotografia i astronomia amatorska

 

Rozsypane po niebie nocą

W złocistym kolorze do nas migocą.      (gwiazdy)

Czy gwiazdy, które widzimy na niebie są z innych galaktyk? - Trójka -  polskieradio.pl

 

2. Wysłuchanie tekstu literackiego Doroty Gellner „Smok”.

Smok

Przyszedł sobie smok. Nazywał się MROK. Najpierw połknął wszystkie szkiełka, koraliki, świecidełka, pęknięte lusterko i pasek z klamerką. Potem w kuchni siadł, wszystkie blaski zjadł. Zlizał z filiżanek wzorki pozłacane i ze szklanek wszystkich kryształowe listki.

Wreszcie dłuuugim  skokiem przeleciał nad blokiem.                                                          

Przeleciał nad blokiem, wypił światła z okien, tupnął smoczą nogą, świat omroczył mrokiem.

 

Dziecko odpowiada na pytania, np.: Co zrobił smok? Jak się nazywał? Jak myślisz, dlaczego właśnie tak się nazywał?  Co smok zjadał? Co się stało na końcu?

 

3. „O jakiej porze dnia?” – dziecko określa, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano, w południe czy wieczorem. Rodzic podaje zdania, np.:

Budzimy się. Kładziemy się spać. Myjemy zęby. Jemy obiad.   

4. Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy – obejrzenie filmu na YouTube.

  

 

 https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

Temat dnia (06.04 – wtorek): N jak noc.

 

Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.

1. Zabawa z obrazkami.

Boli noga  Co leczy laryngolog? Czyli o tajemnicach nosa. - Ewa Olszewska  Owalne czarne okulary korekcyjne plusy do czytania 2279 | BORN86.pl  

Aparat cyfrowy Nikon Coolpix B600 czarny - Ceny i opinie na Ceneo.pl   nenufar – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzyczny   Nici szwalnicze OVERLOCK IGA-TEX PASMANTERIA

Dziecko ogląda obrazki, wskazuje te, których nazwy rozpoczynają się głoską n, np.: noga, nos, okulary, aparat, nenufar, nici.

2. „Sylabizuj ze mną” – dzielenie na sylaby wyrazów rozpoczynających się głoską n.

3. Ćwiczenie koordynacji „Po śladzie”. Układanie litery N ze wstążki lub sznurka; spacer po literze stopa przed stopą.

4. Wykonanie ćwiczenia w KP3 (ćw. 1, s. 64) – kolorowanie szablonu litery.

 

Zajęcia plastyczne – nenufar na wodzie.

  1. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej.

Pięknie wygląda na tafli wody.

Słynie z niezwykłej swojej urody.

Ma duże liście, różowe płatki.

To kwiat naprawdę niezwykle rzadki.      (nenufar, lilia wodna)

 

1. Praca plastyczna „Nenufar na wodzie”. Dzieci wycinają duże szablony liści z zielonego bloku technicznego. Z różowej bibuły wycinają płatki i przyklejają je – jeden na drugi. Na środku kwiatu umieszczają kulkę z plasteliny w kolorze żółtym.  

Lilie wodne 3D - praca plastyczna - Moje Dzieci Kreatywnie    Lilie wodne 3D - praca plastyczna - Moje Dzieci Kreatywnie