Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krzepicach

6.o4.2021-9.04.2021 Tematyka tygodnia: Wiosenne sprzątanie

wiosenne prace w ogrodzie - Przedszkouczek.pl

Temat dnia- Jak rośnie tulipan? (piątek)

* Zajęcia z wykorzystaniem wiersza.

Rozmowa na temat wzrostu tulipana ( na podstawie obrazków z internetu ). Nazywanie poszczególnych części roślin : korzeń, łodyga, cebulka, liście, kwiat.

Znalezione obrazy dla zapytania: fazy rozwoju tulipana

Wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza pt. Pan Tulipan

- Drogi panie Tulipanie,

pan jest piękny niesłychanie!

- Niech pan powie, co się dzieje,

że pan z każdym dniem pięknieje?

- Tak, jak wszyscy tu w ogrodzie

w słońcu się wygrzewam co dzień,

piję deszcz i szybko rosnę,

by podziwiać panią Wiosnę!

* Kto prowadzi rozmowę w wierszu? O co zapytały dzieci pana Tulipana? Czego potrzebują rośliny do wzrostu? Jakie kolory mogą mieć tulipany?

* Zabawa ruchowa „ Rośnie tulipan” – dziecko kuca, chowa głowę, Wiosna (rodzic ) przechadza się po ogrodzie. Kiedy dotknie tulipanka (dziecko) powoli wstaje, naśladując wzrost kwiatka po czym następuje zamiana ról.

* Wykonanie ćwiczenia  KP 4 str. 44-45

* Zajęcia plastyczne „ Tulipany”

Malowanie kompozycji tulipanów w wazonie z wykorzystaniem pędzli, plastikowych widelców i gąbek .

 Praca plastyczna ,, Tulipany” – Przedszkole u Cioci Mariolki 26.03.2020 r. - Przedszkole Samorządowe nr 2 w Dziekanowie Leśnym

Temat dnia- Wiosną w ogrodzie (czwartek)

Zabawy dydaktyczne:

- Rozwiązywanie zagadek słownych

1. To narzędzie jest potrzebne,                                                                                                                                  

 gdy uprawiać grządkę chcemy.                                                                                                                             

Można nią wykopać dołek,                                                                                                                                  

 ziemie szybko przekopiemy.

2. To narzędzie z długim drążkiem                                                                                                                    

 grzebień trochę przypomina.                                                                                                                           

 Ogrodnik nimi grabi ziemię,                                                                                                                                         

 gdy w ogródku siać zaczyna.

3. Wiosną malutkie ziarenka                                                                                                                                      

można w ogródku wysiewać.                                                                                                                                                                 

Wyrosną z nich piękne rośliny,                                                                                                                                                               

gdy będziesz je co dzień podlewać.

4. Dba o rośliny w ogrodzie,                                                                                                                                           

  by nie zjadł ich żaden szkodnik,                                                                                                                                      

   sieje, sadzi, podlewa,                                                                                                                                                    

  a to jest pan ogrodnik ……..  .

5. Są pachnące, kolorowe,                                                                                                                                       

 dają znać. Nadchodzi wiosna!                                                                                                                                          

 To właśnie one sprawiają,                                                                                                                                                 

 że ta pora jest radosna.

- Zabawa „ Nazwij część rośliny” ( dzieci nazywają części poszczególnych roślin, wykorzystujemy to co mamy np. marchewkę, por, rzodkiewkę, pomidora, natkę pietruszki, jakiś kwiatek itp.)

- Zabawa „ Którą roślinę mam na myśli?” Podajemy mówiąc głoskami nazwę rośliny, dziecko odgaduje wyraz, następnie dziecko podaje nazwę rośliny głoskami itd.

- Zabawa ruchowo naśladowcza „ Sadzimy rośliny”. Podajemy hasło np. Kopiemy ziemię! Grabimy! Itp. a dzieci naśladują ruchem czynności związane z pracą w ogrodzie.

* Wykonanie ćwiczeń w KP4 str. 41-43

 * Nauka piosenki " Wiosenny marsz"

 Ref. Tralala, tralala
słonko na listeczkach gra.
Tralala tralala
słonko na listeczkach gra!
Pani Żabka i Pan Bociek
do koncertu stroją się.
Na pianinie zagra kotek,
Wszyscy cieszą się!

Ref. Tra la la
słonko na listeczkach gra.
Tralala tralala
słonko na listeczkach gra!

Słonko świeci już wesoło,
trawka już zieleni się!
Wszystkie dzieci, wszystkie wkoło,
bardzo cieszą się!
Ref:Tra la la

https://youtu.be/rxjyVXRWAao

 

Temat dnia- Trampolinek i Łatek w ogrodzie (środa)


* Przygotowanie do czytania i pisania .

- Omówienie obrazków historyjki obrazkowej na podstawie ilustracji w książce. Chętne dzieci czytją teksty przy obrazkach.

- Poznanie litery Ł,ł drukowanej i pisanej, Podawanie słów zaczynających się na ł oraz zawierających głoskę (imiona, przedmioty itp.)

- Analiza i synteza wyrazów łopata, Łucja ( głoskowanie, dzielenie na sylaby)

- Kreślenie w powietrzu, po blacie poznanej litery

- Wykonanie ćwiczeń w KP4 38-40

* Zabawy ruchowe przy dowolnej piosence o wiośnie. (piosenki mogą być z You Tuba)

* Wyszukiwanie i podkreślanie poznanej literki w gazecie

* Ćwiczenia oddechowe - rozwijanie pojemności płuc

- zasysanie przez słomkę papierowych papierków i przenoszenie ich do pojemników. ( można zorganizować zawody z rodzicami).

 

Temat dnia- Wiosenne porządki nad rzeką (wtorek)
Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem wiersza

"Chora rzeka" J. Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka

wielka rzeka pełna mleka.... 

Tutaj płynie biała rzeka. 

Ale to jest chora rzeka,

jak tu pusto! Drzewo uschło....

Cicho tak - ani ptak,

ani ważka ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,ani żadana wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis " zakaz kapieli".

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chowa rzeka nie narzeka

tylko czeka, czeka, czeka ...

* Omówienie tekstu wiersza. Wypowiedzi na temat: Dlaczego potrzebna jest woda? Czy woda potrzebna jest tylko ludziom?

*Tajemnice wody - doświadczenia i wyciąganie wniosków

1. Co znika w wodzie? Kilka szklanek napełniamy wodą, dzieci dosypują do nich sól, piasek, proszek do prania, mąkę, ziemię i olej, mieszają i obserwują co się dzieje i opowiadają jak zachowują się te substancje w wodzie.

2. Filtrujemy wodę - Na szklankę zakładamy gazę lub watę i przelewamy wodę z piaskiem, na kolejnej wodę z olejem, wodę z ziemią. Obserwujemy zanieczyszczenia pozostałe na filtrze. Wyjaśnienie pojęcia filtr, że profesjonalnie oczyszcza się wodę w oczyszczalniach ścieków.

3."Czy to też woda?" Kładziemy kostki lodu do miseczki, włączamy czajnik elektryczny. Dzieci obserwują wydobywającą się parę. Gotującą wodę wlewamy do miseczki z lodem i przykrywamy talerzykiem. Po jakimś czasie oglądamy rozpuszczone kostki lodu i ktople wody powstałe na spodzie talerzyka. Wspólnie z dziećmi wyciagamy wnioski. Możemy omówić obieg wody w przyrodzie na podstawie doświadczeń ( parowanie i skraplanie)

* Zabawa ruchowa " Kałuże" Dzieci układają kałuże z wełny itp. na podłodze, następnie spacerują, biegają, chodzą na palcach, przeskakują je obunóż i na jednej nodze.

* Wykonanie ćwiczeń w KP4 str. 36-37

* Praca plastyczna - Czysta rzeka ( technika dowolna)