Statystyki
- Odwiedziny: 452583
- Do końca roku: 230 dni
- Do wakacji: 37 dni
Zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych,
smacznego jajka i wesołego śmigusa dyngusa,
odpoczynku w rodzinnym gronie
oraz wszelkiej pomyślności
i radości w życiu życzy B.Kała
Temat dnia – Jajko – piątek
Jajko to jeden z najważniejszych symboli świąt wielkanocnych. Zwiastuje nowe życie, radość i nadzieję. Trudno wyobrazić sobie te radosne święta bez jego obecności na stole, w elementach dekoracyjnych, naczyniach ze słodyczami, w koszyczku zajączka.
Bajka o jajkach - filmik
https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
Rozmowa na temat jajek np. Jakie mogą być jajka, jakie zwierzęta wykluwają się z jajek, czy znacie jakieś zwierzęta oprócz ptaków wykluwające się z jajek ( żółwie, węże, krokodyle, dziobaki ...)
Zabawy badawcze:
Film: Doświadczenia z jajkiem - doświadczenia Kocham przedszkole
1.Obroty jajek.
Bierzemy jajko surowe (można na nim narysować kurczaka) i jajko gotowane (można narysować na nim garnek) i kręcimy nimi. Jajko surowe kręci się wolniej i krócej, jajko gotowane będzie się obracać szybciej i dłużej. Dlaczego? Jajko surowe ma płynne wnętrze zatem obroty nie przenoszą się bezpośrednio na jego wnętrze, natomiast jajko gotowane jest jedną całością zatem po zakręceniu będzie dłużej wirować.
2. Co kryje się w jajku?
Rozbijamy jedno jajko i wylewamy jego zawartość na talerzyk. Dziecko nazywa części: skorupka, białko, żółtko.
3. Dlaczego jajko nie tonie w słonej wodzie?
Dwie szklanki wypełniamy wodą do połowy. W jednym rozpuszczamy kilka łyżek soli. Wkładamy jajka do szklanek. Jajko w solance pływa, w wodzie opada na dno. Dlaczego? Jajko jest cięższe od wody, ale lżejsze od solanki i dlatego w solance pływa. Sól zagęszcza wodę, która w efekcie wypiera jajko na powierzchnię.
Jesteśmy kurczątkami, które wykluwają się z jajka, obserwują ściany skorupki, najpierw powoli, potem coraz szybciej, rozpychają skorupkę na wszystkie strony, aż w końcu wydostają się na zewnątrz.
Kurczaczki dotykają siebie wszędzie, zauważają, że mają piórka, dotykają skrzydełka, próbują nimi ruszać w górę i w dół, rozciągają skrzydełka, zauważają, że mają główki, dzióbek, który próbują otworzyć, zamknąć, znów otwierają wydobywając dźwięk pi pi. Rozglądają się dokoła, chcąc poznać świat, rozglądają się na boki, w przód, w tył, zaglądają w różne zakamarki podwórka, skaczą przez małe kałuże, potem przez wielkie, przeskakują jeden raz, potem drugi, trzeci, aż wpadają do kałuży, strzepują mokre skrzydełka. Kurczątka próbują skakać z innymi kurczątkami, aż robią się strasznie głodne w brzuszkach burczy im coraz głośniej, więc chodzą po podwórku dziobiąc ziarno, drapią pazurkami trawę i łapią dżdżownice. Kiedy już są najedzone masują swoje brzuszki i powoli, powoli po tak wyczerpującym dniu kładą się spać.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 52-53
* Zabawy kulinarne " Co można wyczarować z jajka?"
Propozycje :
Jak zrobić zajączki z jajek?
Ugotowanym i obranym jajkom na twardo musisz odkroić kawałek wzdłuż jajka tak by można je było położyć „na boku” i jajo nie turlało się. To będzie tułów zajączka. Drugie jajko pokrój na ćwiartki tak by z dwóch ćwiartek można było zrobić nabite na wykałaczki uszka zajączka.
Wbijamy goździki – to będą oczka zajączka. Robimy niewielki otwór i mocujemy podłużny kawałek papryki jako nosek oraz wkładamy do tej dziurki cieniutkie kawałki łodyżek pietruszki jako wąsy.
Jak zrobić muchomorka z jajek?
Na talerzyku ustawiamy jajko, dodajemy pomidorowy kapelusz, robimy białe kropki z majonezu widelcem lub zakończeniem noża. Dodajemy mech np. z sałaty.
Pomysły dzieci - wykonanie wegług inwencji twórczej dzieci.
Temat dnia: Pisanki – czwartek
* Ćwiczenia lateralizacji przy muzyce. Dzieci na kartkach formatu A4 kredkami, równocześnie prawą i lewą ręką rysują kreski przy muzyce. Podczas pauzy odpoczywają.
1. Zajęcia matematyczne
* Na dywanie rozkładamy kolorowe pisanki ( np. wycięte z papieru, dekoracyjne, czekoladowe) oraz dwa zbiory (np. z obręczy, sznurka itp.). Zadaniem dziecka jest umieścić w zbiorze pisanki według polecenia, np. w pierwszej połóżcie żółte pisanki, w drugiej zielone, w pierwszej połóżcie 3, a w drugiej o 2 więcej, w pierwszej i drugiej po tyle sam. Dzieci przeliczają pisanki, analizują gdzie jest więcej, o ile więcej, a może po równo.
* Układamy pisanki jedna obok drugiej. Dzieci przeliczają ile jest pisanek, ile jest pisanek danego koloru, których jest więcej, na którym miejscu jest żółta pisanka, jaka jest pisanka czwarta – utrwalamy liczebniki porządkowe.
*Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 54-55
2. Zajęcia plastyczne Temat pracy- Kartka świąteczna
* Oglądanie gotowych kartek świątecznych i wykonanych ręcznie.
* Wykonanie kartek świątecznych według pomysłów dzieci.
* Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci.
Temat dnia – Wesoła Wielkanoc – środa
1. Zajęcia z zakresu wspomagania mowy
* Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych – dzieci opowiadają o świątecznych symbolach, zwyczajach wielkanocnych i przygotowaniach do świąt. Słuchają wiersza pt. „Wielkanoc” Maciejki Mazan.
„Wielkanoc”
Wkrótce już Wielkanoc,
więc będą pisanki,
bazie i palemki
i z cukru baranki.
Na świątecznym stole
stanie chrzan i żurek
lukrowana babka
i pyszny mazurek.
A na Śmigus- Dyngus
będzie chlustać woda
I to już świąt koniec.
Co tak szybko? Szkoda…
* Dzielenie na sylaby wyrazów: baranek, jajko, pisanka, palma, babka, mazurek.
* Układanie zdań z wyrazami, liczenie wyrazów w zdaniu.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str. 49,50 - 51
2. Zajęcia ruchowe- ćwiczenia gimnastyczne
* Ćwiczenia o charakterze ożywiającym. Dzieci poruszają się w kole przy muzyce. Gdy muzyka ustaje, dzieci zatrzymują się, muzyka gra dzieci poruszają się w koło w przeciwnym kierunku.
* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „ Gramy w koszykówkę”. Dzieci naśladują podnoszenie piłek z podłogi, kozłowanie i wrzucanie piłek do kosza.
* Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w leżeniu tyłem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wzdłuż tułowia. Na sygnał unoszą złączone nogi i przenoszą je z jednej strony na druga , jakby chciały przenieść je nad wysoką poprzeczką.
* Skręty tułowia. Dzieci stoją w lekkim rozkroku tyłem przy ścianie. Wykonują skręty tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę dotykając rękami ściany.
* Zabawa z elementem równowagi „Przeprawa przez most”. Rozkładany na podłodze linę (skakankę, sznurek itp.) Dzieci poruszają się po moście, stawiając stopę przed stopą.
* Ćwiczenie stóp. Dzieci siedzą na podłodze przed liną z nogami ugiętymi w kolanach. Próbują złapać linę palcami stopy i unieść ją w górę.
* Ćwiczenia uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.
3. Ćwiczenia logopedyczne na dywanie. Dzieci naśladują pokazywane przez rodzica ruch języka (np. oblizują usta, próbują dotknąć językiem czubka nosa, wypychają policzki językiem, wysuwają i chowają język).
Temat dnia – Spotkanie z Trampolinkiem – wtorek
* Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie z różnym natężeniem na pisankę zawieszoną na nitce – rozwijanie umiejętności prawidłowego oddechu.
* Omówienie historyjki obrazkowej, której bohaterami są Trampolinek i Jagoda. Chętne dzieci czytają teksty przy obrazach KP4 str. 46 - 48
* Wyróżnianie głoski j w nagłosie w słowach: jajko, Jagoda.
* Prezentacja drukowanej i pisanej litery j, J.
* Analiza i synteza wyrazów Jagoda,, jajko
* Czytanie globalne wyrazów
* Wyszukiwanie słów zaczynających się na głoskę j i zawierających głoskę j.
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str.46- 48, pisanie literki w powietrzu, palcem po blacie.
* Praca plastyczna „Kolorowe jajka” . Propozycja: ozdabianie jajek według pomysłów dzieci wybranymi materiałami ( jajka na twardo lub jajka styropianowe, kolorowy papier, plastelina, konfetti, farby, tasiemki, plastelina itp.)
Temat dnia – Wielkanocne zwyczaje – poniedziałek
* Rozmowa nt. zbliżających się Świąt Wielkanocnych . Wysłuchanie wiersza pt. „Śmigus-dyngus” M. Niewielska
Wczesnym rankiem, po kryjomu,
Michał skrada się po domu.
Z ogromnymi psikawkami,
właśnie schował się za drzwiami.
Aj, ratunku! Co się dzieje?
Kto to na mnie wodą leje?
Wszystkich oblał dziś Michałek,
bo dziś lany poniedziałek!
* Rozmowa na temat wiersza: Jakie są inne zwyczaje związane ze Świętami Wielkiejnocy? Jak obchodzimy święta w waszych domach?
* Wykonanie ćwiczeń KP4 str.50
* Nauka piosenki pt. „Pisanki, pisanki” ( utrwalamy cały tydzień)
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Autor tekstu: Krystyna Parnowska-Różęcka